مقایسه بازداری در کودکان دبستانی دارای علائم و نشانههای اختلال سلوک با کودکان بهنجار
(ندگان)پدیدآور
ربیعی, ناژیندولتشاهی, بهروزباقری, فریبرزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: بازداری یکی از مؤلفههای مهم کارکردهای اجرایی است که در مبتلایان به اختلال سلوک به عنوان یکی از عوامل مهم همبستگی (یا حتی علّی) مطرح میشود. تحقیقات مختلف، نتایج متناقضی در رابطه با نقایص کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال سلوک گزارش کردهاند. پژوهش حاضر به منظور مقایسه مؤلفه بازداری در کودکان دارای علائم و نشانههای اختلال سلوک با کودکان بهنجار اجرا شده است.
روش: با استفاده از پرسشنامه علائم مرضی کودک و آزمون ریون، نمونهای به حجم 38 نفر (19 کودک مبتلا به اختلال سلوک و 19 کودک به عنوان گروه مقایسه) از بین پسران دبستانی با دامنه سنی 11-8 سال انتخاب شدند. سپس با استفاده از دو آزمون عملکرد پیوسته و برو- بایست، مؤلفه بازداری در دو گروه مقایسه شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که دو گروه در میزان خطای ارتکاب کاذب که شاخص بازداری است در هیچ یک از دو آزمون عملکرد پیوسته و برو- بایست تفاوت معناداری نداشتند. اما در مقیاس زمان واکنش تفاوت دو گروه معنادار بود.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که پس از کنترل اختلال نقص توجه- بیش فعالی، میزان بازداری کودکان مبتلا به اختلال سلوک با همسالان بهنجار خود تفاوتی ندارد و احتمالاً نقص در بازداری در مبتلایان به اختلال سلوک، نقش اساسی ندارد
کلید واژگان
اختلال سلوککارکردهای اجرایی
بازداری
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد واحد علوم وتحقیقاتدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2008-501X2228-5180




