نقش سیستم های مغزی ـ رفتاری در پیش بینی سوء مصرف مواد
(ندگان)پدیدآور
عبدالله زاده جدی, آیداهاشمی نصرت آباد, تورجمرادی, علیرضافرزاد, ولی اللهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در حال حاضر چندین راهبرد برای درمان کودکان مبتلا به طیف اختلالهای درخودماندگی از سوی پژوهشگران مختلف ارائه شده است. هدف پژوهش مقایسه اثربخشی الگوی درمان چند بعدی کل نگر (مدل حجتی) (HMTM) با رویکرد تحلیل رفتار کاربردی (ABA) در بهبود نشانههای بالینی کودکان مبتلا به طیف اختلالهای درخودماندگی بود.
روش: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی بود. نمونه پژوهش در برگیرنده 20 آزمودنی مبتلا به طیف اختلالهای درخودماندگی بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه درمانی ABA (8 پسر و 2 دختر) و الگوی درمان چند بعدی کل نگر (7 پسر و 3 دختر) قرار داده شدند. این کودکان در ابتدا توسط فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان مورد ارزیابی قرار گرفتند و بر اساس مصاحبه تشخیصی تجدید نظر شده درخودماندگی (ADIR) و برنامه مشاهده تشخیصی درخودماندگی (ADOS) تشخیص اختلال را دریافت کردند و به مرکز نور هدایت ارجاع داده شدند. در این پژوهش از مقیاس درجهبندی درخودماندگی کودکی، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی کودکان، آزمون نقاشی گودیناف، آزمون بندر گشتالت، مقیاس رشد اجتماعی واینلند و نمودارهای ثبت عملکرد آزمودنیها با استفاده از فیلمبرداری از رفتارهای کودکان استفاده شد. تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس (ANCOVA) انجام شد.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که در آزمونهای استاندارد (بجز آزمون بندر گشتالت) و نیز نمودارهای رفتاری علیرغم تأثیر بیشتر الگوی درمان HMTM نسبت به ABA در درمان کودکان مبتلا به طیف اختلالهای درخودماندگی، تفاوتها از لحاظ آماری معنادار نمیباشد (05/0P>).
نتیجه گیری: در مجموع میتوان بیان نمود که HMTM حداقل به اندازه روش ABA در درمان کودکان مبتلا به طیف اختلالهای درخودماندگی مؤثر میباشد و پژوهشهای بیشتری برای مقایسه این دو الگو با رفع محدودیتهای این پژوهش مورد نیاز است.
کلید واژگان
سوء مصرف موادسیستم فعال ساز رفتاری
سیستم بازدارنده رفتاری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2010-06-221389-04-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




