نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحسین آباد, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, علی محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:28:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:28:15Z
dc.date.available1399-07-09T05:28:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:28:15Z
dc.date.issued2019-07-23en_US
dc.date.issued1398-05-01fa_IR
dc.date.submitted2019-06-11en_US
dc.date.submitted1398-03-21fa_IR
dc.identifier.citationحسین آباد, ناهید, نجفی, محمود, رضایی, علی محمد. (1398). اثربخشی برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مؤلفه‌های بهزیستی روانشناختی در نوجوانان. مطالعات روان شناسی بالینی, 9(35), 223-239. doi: 10.22054/jcps.2019.43770.2156fa_IR
dc.identifier.issn2322-3189
dc.identifier.issn2476-6410
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.43770.2156
dc.identifier.urihttp://jcps.atu.ac.ir/article_10394.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282566
dc.description.abstractهدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامۀ تحول مثبت نوجوانی بر بهزیستی روانشناختی بود. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی به شیوۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش کلیۀ دانش آموزان دختر مشغول به تحصیل در پایۀ نهم دبیرستان‌های دورۀ اول متوسطۀ دولتی شهر اراک در سال تحصیلی 97-1396 بود که از میان آن‌ها 60 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و در گروه آزمایش( 30 نفر) و گروه کنترل( 30 نفر) به صورت تصادفی قرار گرفتند. در نهایت با توجه به معیارهای ورود و خروج از گروه آزمایش 7 نفر و از گروه کنترل 5 نفر کنار گذاشته شدند. ابزار پژوهش پرسشنامۀ مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف( نسخۀ 18 سؤالی) بود. گروه آزمایش طی 24 جلسۀ یک ساعته در برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی شرکت نمودند. سپس پس‌آزمون و پس از گذشت 2 ماه پیگیری در مورد هر دو گروه انجام شد. برای بررسی نتایج از تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد برنامۀ تحول مثبت نوجوانی باعث افزایش مؤلفه‌های بهزیستی روانشناختی( پذیرش خود، تسلط بر محیط، رابطۀ مثبت با دیگران، زندگی هدفمند، رشد شخصی و خودمختاری) در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل می‌شود. یافته‌ها پس از 2 ماه نیز پایدار بودند. نتیجه گیری: برنامۀ تحول مثبت نوجوانی می‌تواند برنامۀ عملی مناسبی برای افزایش مؤلفه‌های بهزیستی روانشناختی نوجوانان باشد و منتج به بهداشت روانی مثبت آنان گردد.fa_IR
dc.format.extent494
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofClinical Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/jcps.2019.43770.2156
dc.subjectبرنامه تحول مثبت نوجوانیfa_IR
dc.subjectروانشناسی مثبتfa_IR
dc.subjectبهزیستی روانشناختیfa_IR
dc.subjectمؤلفه‌های بهزیستی روانشناختیfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.titleاثربخشی برنامۀ آموزشی تحول مثبت نوجوانی بر مؤلفه‌های بهزیستی روانشناختی در نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری، روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue35
dc.citation.spage223
dc.citation.epage239
nlai.contributor.orcid2117-1160-0002-0000


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد