مقایسه اثربخشی اصلاح سوگیری شناختی تفسیری مثبتI) CBM-)، اصلاح سوگیری شناختی مبتنی بر خود-زایی و آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری بر افسردگی
(ندگان)پدیدآور
نیک بخت, علینشاط دوست, حمیدطاهرمهرابی, حسینعلینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
افراد افسرده تمایل دارند اطلاعات منفی را آسان تر از اطلاعات مثبت یا خنثی پردازش یا یاداوری کنند. روشی که اخیرا اصلاح ارزیابی های خاطرات مزاحم را نوید داده است، اصلاح سوگیری شناختی کامپیوتری است. اصلاح سوگیری شناختی، شامل آموزش راههای جدید پردازش اطلاعات برای تغییر سوگیریهای پردازشی مانند توجه انتخابی و سوگیریهای تفسیری است. هدف از این پژوهش، تعیین اثربخشی 4 هفته اجرای CBM-I مثبت و CBM-I مبتنی بر خود-زایی بر دانشجویان دارای علائم افسردگی و مقایسه آنها با آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری بود. پژوهش حاضر، یک پژوهش شبه آزمایشی با سه گروه و شامل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری است. 51 دانشجوی شرکت کننده، به طور تصادفی به گروه CBM-I استاندارد، خود-زایی و آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری گمارده شدند. با استفاده از پرسشنامهها و درجهبندیهای مربوط به خلق، سوگیری تفسیری، سوگیری حافظه و نگرشهای ناکارآمد، نتایج بررسی شد. هم CBM-I استاندارد هم خود-زایی و هم آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری به طور معنیداری کاهش علائم افسردگی، افزایش خلق، افزایش سوگیری تفسیری مثبت، افزایش سوگیری مثبت حافظه و کاهش سوگیری منفی حافظه را نشان دادند. در هیچکدام از متغیرها تفاوت معنیداری بین مداخلههاوجود نداشت، فقط در مورد سوگیری مثبت حافظه، روش خود-زایی به طور معنیداری از روش شناختی-رفتاری- نه از CBM-I استاندارد- برتر بود.
کلید واژگان
اصلاح سوگیری شناختیتصویرسازی مثبت
خود-زایی
آموزش شناختی-رفتاری کامپیوتری
افسردگی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی دانشگاه اصفهانریاست دانشکده ی روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. عضو هیأت علمی گروه روان شناسی
عضو هیأت علمی گروه روان شناسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2322-31892476-6410
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
مقایسهی اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری روانشناختی دانشجویان (مطالعه موردی یک دانشگاه نظامی)
قنبری سالطه, وحید (دانشگاه افسری امام علی(ع), 2024-09-22)چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش سرسختی روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان انجام شد. این پژوهش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان سال اول ...
-
مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و درمان مبتنی بر شفقت بر انعطافپذیری شناختی سالمندان مبتلا به اختلال شناختی خفیف
حاجی قدیرزاده, افسانه؛ طاهری, افسانه؛ باباخانی, نرگس (دانشگاه رازیRazi University, 2023-03-21)شناخت نیازها و وضعیت سلامت سالمندان از مسائل مهم جامعه است و برای توانمندسازی و بهبود شرایطشان باید راهکارهای نوین درمانی و توانبخشی مورد پژوهش قرار گیرد. بنابراین، این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی بازتوانی شناختی و درمان ...
-
ارائهٔ مدل تحلیل مسیر ارتباط بهزیستی روانشناختی با سرمایهٔ روانشناختی و انعطافپذیری روانشناختی با میانجیگری ذهنآگاهی در دانشجویان کارشناسیارشد روانشناسی
مهدی, الهه؛ سوری, احمد؛ عینی پور کلنادانی, جواد (سید محمد موسوی خطاط, 2022-04-01)زمینه و هدف: بهزیستی روانشناختی از مؤلفههای پیشرفت و توسعه در هر کشوری بهشمار میرود و ذهنآگاهی بهعنوان عاملی زیربنایی برای رهایی از مشکلات ذهنی و روانی محسوب میشود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف ارائهٔ مدل تحلیل ...




