• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 25
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه

    (ندگان)پدیدآور
    علائی, پروانهبیرامی, منصور
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    599.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    خشم و تجربه‏ی آن در محیط مدرسه از هیجان‏های رایج دوره‏ی نوجوانی است که همواره مورد توجه روان‏شناسان بوده است. بر اساس نظریه‏ی تانگنی، احساس شرمساری پیش‏زمینه‏ی بروز هیجان خشم محسوب می‏شود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت شرم در کاهش خشم نوجوانان دختر در محیط مدرسه انجام گرفت. برای تحقق آن، از روش تحقیق نیمه آزمایشی، طرح پیش‏آزمون – پس‏‏آزمون با گروه کنترل استفاده شد. در این راستا، دانش‏آموزان دوره‏ی راهنمایی دو مدرسه‏ی دولتی دخترانه‏ی شهر تبریز با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای چندمرحله‏ای انتخاب و غربال شدند. در نهایت، سی نفر از هر مدرسه به روش نمونه‏گیری هدفمند و مبتنی بر نتایج مقیاس خشم چندبعدی مدرسه انتخاب شدند. در هر مدرسه دو گروه 15 نفری تشکیل شد؛ مدارس به صورت تصادفی، گروه‏های آزمایشی و کنترل فرض شدند و به ترتیب بسته‏ی آموزشی و پلاسیبو را دریافت کردند. نتایج تحلیل کوواریانس تک‏متغیره‏ی یک‏راهه پس از بررسی و تحقق پیش‏فرض‏های آن، نشان داد که مداخله اثربخش بوده (04/11 = F ، 01/0 >P) و آموزش مدیریت شرم در طی هشت جلسه‏ی هفتگی 75 دقیقه‏ای، 17% تغییرات خشم مدرسه‏ای را تبیین می‏کند. همچنین، بر اساس نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره‏ی یک‏راهه از میان مولفه‏های خشم چندبعدی (خشم، خصومت و مقابله‏ی سازنده و مخرب)، نمره‏ی خرده‏مقیاس خشم کاهش معنی‏داری یافت (15/0= Eta ، 82/8 = F ، 01/0 >P). مطابق با یافته‏های پژوهشی و با در نظر گرفتن محدودیت‏های آن، بکارگیری بسته‏ی آموزشی حاضر برای کاهش خشم مدرسه‏ای نوجوانان دختر پیشنهاد می‏شود.
    کلید واژگان
    خشم
    دختر
    مدرسه
    مدیریت شرم
    نوجوان

    شماره نشریه
    25
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه علامه طباطبایی
    Allameh Tabataba’i University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار مطالعات خانواده دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
    استاد روان‏شناسی دانشگاه تبریز

    شاپا
    2322-3189
    2476-6410
    URI
    https://dx.doi.org/10.22054/jcps.2017.7135
    http://jcps.atu.ac.ir/article_7135.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282476

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب