برنامه ایمن سازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد آموزه های اسلامی: مقایسه اثربخشی و پایداری اثر آن با ایمن سازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
خلیلی صدرآباد, افسرسهرابی, فرامرزسعدی پور, اسماعیلدلاور, علیخوشنویسان, زهرانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی و میزان پایداری اثر برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکردآموزههای اسلامی با ایمنسازی در برابر استرس بر خطرپذیری دانشآموزان است. روش تحقیق روش تجربیبا طرح پیشآزمون – پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گروه آزمایش بود. نمونهی پژوهش 94 دانشآموزدارای رفتار پرخطر بود که به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مقیاس رفتارهایپرخطر زادهمحمدی و همکاران بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس کاهش معنادار را در میانگین نمرههایخطرپذیری دو گروه آزمایش، و نتایج آزمون توکی تفاوت معنادار در نتایج دو گروه را نشان داد. همچنینآزمون t زوجی نشان داد که اثر آموزش ایمنسازی تربیتی- اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی به مدتشش ماه پایدار است. این پایداری در برنامه ایمنسازی در برابر استرس ثابت نشد. یافتهها حاکی از آن استکه هر دو برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی و ایمنسازی در برابر استرس رامیتوان به عنوان گزینههایی برای کاهش خطرپذیری دانشآموزان در نظر گرفت؛ لیکن برنامه ایمنسازیمبتنی بر آموزههای اسلامی پایداری اثر بیشتری دارد .
کلید واژگان
ایمنسازی تربیتی– اجتماعیمذهب
ایمنسازی در برابر استرس
رفتارهای پرخطر
نوجوان
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه امام رضا (ع) مشهداستاد روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبائی،
دانشیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
استاد گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه امام رضا (ع)
شاپا
2322-31892476-6410




