تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنطیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه
(ندگان)پدیدآور
صمیمی, زبیرحسنی, جعفرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش حافظه کاری هیجانی در راهبردهای تنطیم شناختی هیجان نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه بود. برای این منظور، 5 نفر نوجوان (3 دختر و 2 پسر) از یکی از مراکز نگهداری کودکان کار در شهر کرج با استفاده از ابزارهای تشخیصی (مصاحبه بالینی ساختاریافته و مقیاس تأثیر رویداد (ویس و مارمر، 1997) و بهصورت داوطلبانه انتخاب شدند. افراد انتخابشده بهصورت انفرادی، طی 20 جلسه تحت آموزش حافظه کاری هیجانی قرار گرفتند و همه افراد در سه مرحله (قبل از آموزش، پس از آموزش و 2 ماه پیگیری) بهوسیلهی پرسشنامه راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان ارزیابی شدند. برای تجزیه تحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرنی استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر این بود که آموزش حافظه کاری هیجانی منجر به بهبود راهبردهای سازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفه تمرکز مجدد بر برنامهریزی و ارزیابی مجدد مثبت در آزمودنیها و همچنین کاهش راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان در مؤلفههای ملامت خویشتن، ملامت دیگران و فاجعهسازی آزمودنیها از مرحله پیشآزمون تا پسآزمون و پیگیری شده است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت آموزش حافظه کاری هیجانی، گزینه مناسبی برای بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلابه اختلال استرس پس از ضربه میباشد.
کلید واژگان
اختلال استرس پس از ضربهراهبردهای تنظیم شناختی هیجان
حافظه کاری هیجانی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2016-08-221395-06-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجاندانشیار روان شناسی بالینی دانشگاه خوارزمی تهران
شاپا
2322-31892476-6410




