هنجاریابی، روایی و اعتبار مقیاس امیدواری حوزههای خاص در دانشجویان ایرانی*
(ندگان)پدیدآور
احمدی طهور سلطانی, محسنکرمینیا, دکتر رضااحدی, دکتر حسنمرادی, دکتر علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اندازهگیری نقاط قوت و توانمندیهای ذهنی انسان و سازههایی که در حیطه روانشناسی مثبت وجود دارد نیازمند ابزارهایی میباشند. هدف پژوهش حاضر بررسی مشخصات روانسنجی مقیاس امیدواری بزرگسالان سیمپسون (1999) در دانشجویان ایرانی بود.
روش پژوهش: در این تحقیق توصیفی- پیمایشی 1000 نفر دانشجو با دامنه سنی (18 تا34) و میانگین 13/5±9/23 با روش نمونه گیری خوشهای طبقهای از بین دانشگاههای مختلف انتخاب شدند و به پرسشنامههای امیدواری اسنایدر، شادکامیآکسفورد، سرسختی روانی، ناامیدی بک، و بهزیستی روانشناختی ریف به همرا مقیاس امیدواری سیمپسون ( 1999)، (با اندکی تغییر) پاسخ دادند.
یافتهها: ضرایب آلفای کرونباخ (94/0)، دونیمه کردن (85/0)، اعتبار همگرا با مقیاسهای سرسختی (40/0)، شادکامی (64/0)، و بهزیستی روانشناختی ( 47/0) اعتبار واگرا ( ناامیدی بک،25/0-)، اعتبار ملاکی (امیدواری اسنایدر، 55/0) به دست آمد که همگی در سطح 01/0نتیجهگیری: نتایج نشان داد کهاین آزمون از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و قابل استفاده در سایر تحقیقات میباشد
کلید واژگان
امیدواریهنجاریابی
اعتبار
روایی
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تأییدی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته دوره دکتری روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. email: mahmadi_1362@yahoo.comدانشیار بالینی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج).
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
استاد روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
شاپا
2322-31892476-6410




