اثربخشی درمان شناختی رفتاری گروهی بر کاهش پرخاشگری کودکان
(ندگان)پدیدآور
رجبی, زهرانجفی, محودمحمد رضایی, علینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان شناختی درمانی گروهی در کاهش علائم پرخاشگری کودکان دبستانی بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع طرح آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان (دختر و پسر) دبستان شهر شاهرود در بازه سنی 7 الی 12 سال بود که در سال تحصیلی 91-90 در دبستان های شهر شاهرود مشغول به تحصیل بودند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره قرار گرفتند. گروه درمان به مدت 10جلسه هفتگی مداخله دریافت کرد. داده ها با پرسشنامه پرخاشگری رابطه ای و آشکار گردآوری و با روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی رفتاری گروهی توانسته است باعث کاهش پرخاشگری واکنشی کلامی و رابطه ای در کودکان شود ولی اثری روی پرخاشگری جسمانی نداشته باشد.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بهبود در تمامی مؤلفههای پرخاشگری حاصل نشد. اما رضایت بخش بودن درمان شناختی رفتاری گروهی بر کاهش پرخاشگری کودکان دبستانی، میتواند راهی مؤثر در بهبود رفتارهای کودکان باشد.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: درمان شناختی رفتاریپرخاشگری رابطه ای
پرخاشگری آشکار
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. z.rajaby4@yahoo.comنویسنده مسئول: استادیار،گروه روان شناسی بالینی دانشگاه سمنان ،سمنان، ایران. m_najafi@sun-semnan.ac.ir
استادیار،گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران rezaei_am@yahoo.com
شاپا
2322-31892476-6410




