نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحسن زاده, فرشادfa_IR
dc.contributor.authorجهان بخشی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorکشاورزافشار, حسینfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:27:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:27:36Z
dc.date.available1399-07-09T05:27:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:27:36Z
dc.date.issued2015-06-22en_US
dc.date.issued1394-04-01fa_IR
dc.date.submitted2015-05-08en_US
dc.date.submitted1394-02-18fa_IR
dc.identifier.citationمحسن زاده, فرشاد, جهان بخشی, زهرا, کشاورزافشار, حسین. (1394). تاثیر واقعیت‌درمانی بر کاهش سهل‌انگاری تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات روان شناسی بالینی, 5(19), 203-220.fa_IR
dc.identifier.issn2322-3189
dc.identifier.issn2476-6410
dc.identifier.urihttp://jcps.atu.ac.ir/article_1515.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282351
dc.description.abstractسهل‌انگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان  به شمار می‌رود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهل‌انگاری می‌کنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهل‌انگاری تحصیلی دربردارد، تلاش‌های مداخله‌ای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینه‌های مداخله‌ای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود می‌باشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخله‌ای، یعنی واقعیت‌درمانی بر کاهش سهل‌انگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق  این هدف، از بین دانش‌آموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهل‌انگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروه‌های کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیت‌درمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل داده‌ها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروه‌های مستقل نشان داد که نمرات سهل‌انگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیت‌درمانی را می‌توان به عنوان یک گزینه جدی مداخله‌ای برای کاهش سهل‌انگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافته‌ها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است.fa_IR
dc.format.extent419
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherAllameh Tabataba’i Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات روان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofClinical Psychology Studiesen_US
dc.subjectسهل‌انگاری تحصیلیfa_IR
dc.subjectواقعیت‌درمانیfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.titleتاثیر واقعیت‌درمانی بر کاهش سهل‌انگاری تحصیلی دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،تهران،ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue19
dc.citation.spage203
dc.citation.epage220


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد