| dc.contributor.author | محسن زاده, فرشاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | جهان بخشی, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کشاورزافشار, حسین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:27:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:27:36Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:27:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:27:36Z | |
| dc.date.issued | 2015-06-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-04-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-05-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-02-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محسن زاده, فرشاد, جهان بخشی, زهرا, کشاورزافشار, حسین. (1394). تاثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان. مطالعات روان شناسی بالینی, 5(19), 203-220. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2322-3189 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6410 | |
| dc.identifier.uri | http://jcps.atu.ac.ir/article_1515.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282351 | |
| dc.description.abstract | سهلانگاری تحصیلی یکی از مشکلات شایع و از موانع مهم پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به شمار میرود، به طوری که در مطالعات مختلف نشان داده شده است که 50 تا 95 درصد افراد در انجام تکالیف درسی سهلانگاری میکنند. علیرغم مشکلات و پیامدهای منفی که سهلانگاری تحصیلی دربردارد، تلاشهای مداخلهای اندکی در جهت مقابله با آن به انجام رسیده است و دامنة گزینههای مداخلهای در دسترس متخصصان مشاوره بسیار محدود میباشد. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یک گزینه مداخلهای، یعنی واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی بوده است. برای تحقق این هدف، از بین دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان با میزان بالای سهلانگاری تحصیلی که در مطالعة مقدماتی شناسائی شده بودند60 نفر به طور تصادفی انتخاب ،و در گروههای کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض مداخله واقعیتدرمانی که بر اساس رویه WDEP انجام شد قرار گرفت، اما گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. نتایج:تجزیه و تحلیل دادهها و مقایسه میانگین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه با استفاده از آزمون t گروههای مستقل نشان داد که نمرات سهلانگاری تحصیلی گروه آزمایش به طور معناداری بیشتر از نمرات گروه کنترل کاهش یافته است. این یافته حاکی از این است که واقعیتدرمانی را میتوان به عنوان یک گزینه جدی مداخلهای برای کاهش سهلانگاری تحصیلی به کار بست. نهایتاً، تلویحات یافتهها برای معلمان و والدین مورد بحث قرار گرفته است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 419 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علامه طباطبایی | fa_IR |
| dc.publisher | Allameh Tabataba’i University | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Clinical Psychology Studies | en_US |
| dc.subject | سهلانگاری تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | واقعیتدرمانی | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان | fa_IR |
| dc.title | تاثیر واقعیتدرمانی بر کاهش سهلانگاری تحصیلی دانشآموزان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار رشته مشاوره دانشگاه خوارزمی،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مرکز تحقیقات علوم رفتاری،دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)،تهران،ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 5 | |
| dc.citation.issue | 19 | |
| dc.citation.spage | 203 | |
| dc.citation.epage | 220 | |