بررسی پارامترهای مقاومت و دوام روسازی بتن غلتکی با استفاده از ماسه لایروبی شده خلیج فارس (اسکله بندری شهید رجایی)
(ندگان)پدیدآور
مرادی, سعیدشاهنوری, شهرهطباطبایی عقدا, سید طاهاارشادی, سیروس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بتن غلتکی، بتنی با اسلامپ تقریبا صفر است که در بتن ریزیهای حجیم نظیر بتن ریزی سدها مورد استفاده قرار میگیرد که با تغییر در میزان و اندازه سنگدانهها و مقدار مصالح و نوع عملآوری نوع ویژهای از کاربرد این بتن با نام روسازی بتن غلتکی مطرح میگردد. ازاینرو در پژوهش حاضر، آزمایشهای مقاومت فشاری طبق استاندارد ASTM C39،آزمایش نفوذپذیری آب تحت فشار طبق استاندارد BS EN 12390-8، آزمایش جذب آب کل طبق استاندارد ASTM C642 و آزمایش سولفات سدیم 5% طبق نشریه 354 طراحی و اجرای بتن غلتکی در روسازی راههای کشور، بر روی 24 طرح اختلاط، جمعاً به تعداد 504 آزمونه با مقادیر مختلف ماسه لایروبی دریا (مطالعه موردی مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس) انجام گرفت و از الیاف پلیمری ویژه بتن غلتکی و سرباره ذوبآهن اصفهان استفاده شد و نتایج آزمونهها با بتن شاهد (بتن ساختهشده با ماسه معدن) مقایسه گردید. این آزمایشها بر روی درصدهای مختلف 15%-25%-35%-50% و100% ماسه لایروبی دریا، با سه نوع تیپ سیمان پرتلند پوزولانی ویژه، پرتلند تیپ 2 و پرتلند تیپ 5 انجام شد. نتایج حاکی از مقاومت فشاری بیشتر و جذب آب کل کمترآزمونهها، با جایگزینی 15% ماسه لایروبی دریا نسبت به ماسه معدن میباشد. همچنین آزمایش سولفات در 2 دوره ششماهه و یکساله بر روی نمونهها انجام شد که نتایج نشان دهنده اندک کاهش مقاومت و وزن آزمونهها نسبت به بتن شاهد در همان دوره بوده است
کلید واژگان
روسازی بتن غلتکیماسه لایروبی دریا
آزمایش نفوذپذیری
آزمایش سولفات
خلیج فارس
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
دانشگاه گیلانUniversity of Guilan
سازمان پدید آورنده
دانشجو دانشگاه هرمزگاناستادیار دانشگاه هرمزگان
مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، عضو هیات علمی و رئیس واحد خلیج فارس، بندرعباس، ایران
استادیار دانشگاه هرمزگان



