• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی ابعاد برنامه درسی مغفول بر اساس تفاوت برنامه درسی آکادمیک و برنامه درسی قصد شدۀ آموزش مفاهیم شهروندی در کتب مطالعات اجتماعی متوسطۀ دورۀ اول

    (ندگان)پدیدآور
    مصطفی پور, روزیتاادیب, یوسفملکی آوارسین, صادقطالبی, بهنام
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.598 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آماده‌سازی و تربیت شهروندان یکی از مهمترین وظایف نظام‌های تربیتی به خصوص نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود. هدف این تحقیق شناسایی ابعاد برنامه درسی مغفول بر اساس تفاوت برنامه درسی آکادمیک، و برنامه درسی قصد شده آموزش مفاهیم شهروندی در کتب مطالعات اجتماعی متوسطه دوره اول بوده است. در این مطالعه از دو روش کیفی منطبق بر منطق استقرایی یعنی تحلیل محتوای کیفی متون، و مطالعه موردی کیفی استفاده شد. در مرحله تحلیل محتوای متون، منابع تحلیل شده عبارت از محتوای کتب مطالعات اجتماعی پایه‌های هفتم، هشتم و نهم بوده‌اند، و نمونه برابر با جامعه بوده است. واحد تحلیل، یک درس و واحد ثبت نیز عبارت از یک پاراگراف، یک تصویر و یا یک تکلیف بوده است. در قسمت مطالعه موردی کیفی ، مشارکت‌کننده‌ها شامل استادان حوزۀ مطالعات اجتماعی، و جامعه‌شناسی دانشگاه‌های تبریز و ارومیه بوده، و نمونه‌گیری نیز با رویکرد هدفمند، و مبتنی بر تکنیک نمونه‌گیری موارد مطلوب انجام شده و با 16 نفر مصاحبه ژرف‌نگر به عمل آمد. مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل مضمونی، تحلیل شدند. در نهایت مضمون‌های حاصل از مصاحبه‌های استادان با مضمون‌های کتب درسی مقایسه شد. بر اساس نتایج به دست آمده، مضامین آموزش اقتصادی (آشنا نمودن دانش‌آموزان با شغل‌های نوین در شبکه‌های اجتماعی، کمک به دانش‌آموزان در انتخاب شغل مناسب، تلاش کردن به صورت جدی در زمینه‌های مالی، آشنایی با مفهوم پس‌انداز و ساده زیستی)، آموزش خانواده (آشنایی با شیوه‌های همسر گزینی)، آموزش صلح، حل تعارضات و کشمکش‌ها- مقاومت در برابر ظالم، و دفاع ازحقوق خود، امنیت، تربیت سیاسی، آموزش مهارت‌های زندگی، آشنایی با نقش جنسیت، و آموزش تفکر منطقی به عنوان مضمون‌های مغفول از نظر استادان شناسایی شد.
    کلید واژگان
    تربیت شهروندی
    برنامه درسی مغفول
    برنامه درسی آکادمیک
    مطالعات اجتماعی
    متوسطه دوره اول

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    داﻧﺸﺠﻮی دﻛﺘﺮی مطالعات ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﻲ، واﺣﺪ ﺗﺒﺮﻳﺰ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ، ﺗﺒﺮﻳﺰ ، مدرس دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه
    استاد گروه علوم تربیتی ، دانشگاه تبریز، تبریز ، ایران
    دانشیار ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﺒﺮﻳﺰ، ﺗﺒﺮﻳﺰ، ایران
    ااستادیار ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﺗﺒﺮﻳﺰ، ﺗﺒﺮﻳﺰ، ایران

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2020.5822
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5822.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281957

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب