• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کتاب ریاضی پایه‌ هشتم بر اساس میزان برقراری ارتباط بین دانش رویه‌ای و دانش مفهومی

    (ندگان)پدیدآور
    یافتیان, نرگسملکی, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.049 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه هشتم براساس میزان توجه به ارتباط بین دانش‌مفهومی و دانش‌رویه‌ای است، که برای انجام این پژوهش از شیوۀ تحلیل‌محتوا استفاده گردیده‌ است. جامعۀ آماری، کتاب ریاضی پایه‌ هشتم چاپ 1397 و کل محتوای این کتاب، تحلیل شد. ابزار پژوهش، فرم‌های تحلیل محتوای محقق‌ساخته است که به‌منظور اعتباریابی و روایی صوری و محتوایی ابزار از نظرات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران، استادان آموزش ریاضی و معلمان باسابقه‌ ریاضی استفاده شد. همچنین، جهت اعتبار نتایج، ضریب توافق 81% از فرمول پایایی ویلیام اسکات به دست آمد. نتایج نشان داد که در تهیۀ‌ محتوای کتاب توجه کمی به برقراری ارتباط بین دانش مفهومی و رویه‌ای شده و در این بین بیشترین توجه به ارتباط بین دانش مفهومی و رویه‌ها در فعالیت‌ها و کاردرکلاس‌ها است، که البته این تعداد نیز چندان درخور توجه نیستند. بیشترین بخش مسائل کتاب نیز به دانش رویه‌ای اختصاص یافته است. در مجموع می‌توان گفت که محتوای کتاب نگاهی افراطی به آموزش رویه‌ها دارد. لازم است که مؤلفان و دست‌اندرکاران آموزشی در ارائۀ محتوا با توجه به نیازهای جامعه و دانش‌آموزان، فرصت‌هایی برای رشد و پرورش همه‌جانبۀ‌ آنان فراهم نمایند.
    کلید واژگان
    تحلیل محتوا
    کتاب ریاضی پایۀ هشتم
    دانش‌ رویه‌ای
    دانش مفهومی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیرریاضی شهر تهران

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2020.5818
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5818.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281953

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب