بررسی کتاب ریاضی پایه هشتم بر اساس میزان برقراری ارتباط بین دانش رویهای و دانش مفهومی
(ندگان)پدیدآور
یافتیان, نرگسملکی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه هشتم براساس میزان توجه به ارتباط بین دانشمفهومی و دانشرویهای است، که برای انجام این پژوهش از شیوۀ تحلیلمحتوا استفاده گردیده است. جامعۀ آماری، کتاب ریاضی پایه هشتم چاپ 1397 و کل محتوای این کتاب، تحلیل شد. ابزار پژوهش، فرمهای تحلیل محتوای محققساخته است که بهمنظور اعتباریابی و روایی صوری و محتوایی ابزار از نظرات و دیدگاههای صاحبنظران، استادان آموزش ریاضی و معلمان باسابقه ریاضی استفاده شد. همچنین، جهت اعتبار نتایج، ضریب توافق 81% از فرمول پایایی ویلیام اسکات به دست آمد. نتایج نشان داد که در تهیۀ محتوای کتاب توجه کمی به برقراری ارتباط بین دانش مفهومی و رویهای شده و در این بین بیشترین توجه به ارتباط بین دانش مفهومی و رویهها در فعالیتها و کاردرکلاسها است، که البته این تعداد نیز چندان درخور توجه نیستند. بیشترین بخش مسائل کتاب نیز به دانش رویهای اختصاص یافته است. در مجموع میتوان گفت که محتوای کتاب نگاهی افراطی به آموزش رویهها دارد. لازم است که مؤلفان و دستاندرکاران آموزشی در ارائۀ محتوا با توجه به نیازهای جامعه و دانشآموزان، فرصتهایی برای رشد و پرورش همهجانبۀ آنان فراهم نمایند.
کلید واژگان
تحلیل محتواکتاب ریاضی پایۀ هشتم
دانش رویهای
دانش مفهومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییکارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیرریاضی شهر تهران




