• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 10, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    واکاوی و فهم اهم چالش‌ها و موانع عملی پیش رو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظام‌های اصلی آن

    (ندگان)پدیدآور
    مزیدی, محمدمزیدی, محمدشمشیری, بابک
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.227 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف از انجام این پژوهش، واکاوی و فهم اهم چالش­ها و موانع عملی پیش­رو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظام­های اصلی آن است. لذا برای نیل به این هدف اصلی، سند تحول راهبردی و رهنامۀ فلسفه تربیت رسمی و عمومی از مبانی نظری سند تحول بنیادین با محوریت زیرنظام­های اصلی آن­ بررسی شده است. طرح پژوهش، کیفی و طرح تحقیق حدوثی یا  پیدایشی  و روش آن مطالعۀ موردی کیفی بود، داده­های لازم در این پژوهش با روش مصاحبۀ نیمه­سازمان­یافته با مراجعه به 17 نفر از طراحان و مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش، که همگی در تدوین و تنظیم سند تحول نقش­آفرینی کرده­اند؛ گرد­آوری و تجزیه و تحلیل شد. پژوهشگر با نگاه اجمالی به داده­ها و انجام سازواری آن‌ها، به روش مقایسۀ مستمر داده­ها، در ساخت مفاهیم اولیه اقدام، و با استفاده از تحلیل مضمون، به مضامین پایه، سازمان‌دهنده و فراگیر دست یافت. نتایج پژوهش نشان داد که سند تحول بنیادین با چالش­های جدی و مهمی از جمله: ضعف در تنظیم سند و فرآیند تدوین اسناد جامع و راهبردی، و ابهام در متن سند تا اولویت­دار نبودن نظام آموزشی تا تصدی‌گری و تمرکزگرایی شدید در ساختار نظام آموزشی، همچنین ضعف در تأمین منابع انسانی متخصص و توسعه­یافته، افول سطح معیشت و منزلت اجتماعی معلمان، کمبود امکانات و منابع مالی، پایین­بودن مشارکت­های مردمی و سازمآن‌های مرتبط مواجه است. شایان ذکر است که، تأثیر تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بی­ثباتی برنامه­های چهار­سالۀ دولت­ها بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمی­توان نادیده گرفت. مقولۀ اصلی مستخرج از واکاوی، و تجزیه و تحلیل استقرایی داده­ها، که حاکی از نظر پژوهشگر است، عبارت است از: «ابهام در نظر، بحران در عمل».
    کلید واژگان
    چالش‌ها
    زیرنظام‌های اصلی
    سند تحول راهبردی
    مبانی نظری سند تحول بنیادین

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تاریخ و مبانی تعلیم وتربیت دانشگاه شیراز
    دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
    دانشیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2020.5816
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5816.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281951

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب