واکاوی و فهم اهم چالشها و موانع عملی پیش رو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظامهای اصلی آن
(ندگان)پدیدآور
مزیدی, محمدمزیدی, محمدشمشیری, بابکنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از انجام این پژوهش، واکاوی و فهم اهم چالشها و موانع عملی پیشرو در تحقق سند تحول بنیادین با تمرکز بر زیرنظامهای اصلی آن است. لذا برای نیل به این هدف اصلی، سند تحول راهبردی و رهنامۀ فلسفه تربیت رسمی و عمومی از مبانی نظری سند تحول بنیادین با محوریت زیرنظامهای اصلی آن بررسی شده است. طرح پژوهش، کیفی و طرح تحقیق حدوثی یا پیدایشی و روش آن مطالعۀ موردی کیفی بود، دادههای لازم در این پژوهش با روش مصاحبۀ نیمهسازمانیافته با مراجعه به 17 نفر از طراحان و مسئولان سابق وزارت آموزش و پرورش، که همگی در تدوین و تنظیم سند تحول نقشآفرینی کردهاند؛ گردآوری و تجزیه و تحلیل شد. پژوهشگر با نگاه اجمالی به دادهها و انجام سازواری آنها، به روش مقایسۀ مستمر دادهها، در ساخت مفاهیم اولیه اقدام، و با استفاده از تحلیل مضمون، به مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دست یافت. نتایج پژوهش نشان داد که سند تحول بنیادین با چالشهای جدی و مهمی از جمله: ضعف در تنظیم سند و فرآیند تدوین اسناد جامع و راهبردی، و ابهام در متن سند تا اولویتدار نبودن نظام آموزشی تا تصدیگری و تمرکزگرایی شدید در ساختار نظام آموزشی، همچنین ضعف در تأمین منابع انسانی متخصص و توسعهیافته، افول سطح معیشت و منزلت اجتماعی معلمان، کمبود امکانات و منابع مالی، پایینبودن مشارکتهای مردمی و سازمآنهای مرتبط مواجه است. شایان ذکر است که، تأثیر تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بیثباتی برنامههای چهارسالۀ دولتها بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نمیتوان نادیده گرفت. مقولۀ اصلی مستخرج از واکاوی، و تجزیه و تحلیل استقرایی دادهها، که حاکی از نظر پژوهشگر است، عبارت است از: «ابهام در نظر، بحران در عمل».
کلید واژگان
چالشهازیرنظامهای اصلی
سند تحول راهبردی
مبانی نظری سند تحول بنیادین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری تاریخ و مبانی تعلیم وتربیت دانشگاه شیرازدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز
دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز




