بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
زینال تاج, فرزانهدهقانی, مرضیهپاک مهر, حمیدهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر بررسی نقش قومیت و فرهنگ در کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. در این راستا ضمن تحلیل محتوای کتابهای دوره ابتدایی از نظر معلمان این دوره نیز استفاده گردید. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیه معلمان ناحیه دو شهرستان ارومیه و کتابهای دوره ابتدایی است که از بین آنها،223 معلم و از کتابهای درسی، کتابهای مطالعات اجتماعی پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها برای بررسی نظر آموزگاران پرسشنامه بود که براساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید. برای بررسی قومیت و فرهنگ در کتابهای فوق چک لیستی از قومیت و فرهنگ تهیه شد. روش آماری این پژوهش تحلیل توصیفی دادهها است که دادهها با استفاده از آن گردآوری و طبقهبندی شدهاند و برای تحلیل فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. یافتههای این پژوهش نشان دادکه نقش قومیت و فرهنگ در کتاب مطالعات اجتماعی در حد متوسط میباشد و همچنین آموزگاران معتقدندکه محتوای کتاب مطالعات اجتماعی درپایه سوم بیشتر از پایههای چهارم و پنجم به مقولههای قومیت و فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخته است. همچنین در کتاب ششم به میزان متوسط و در فصول آخر تقریبا به این موضوع پرداخته شده است و تاحدودی توانسته اطلاعاتی در اختیاردانش آموزان در مورد بعضی ازشهرها و قومیتها و پیشینه تاریخی آنها قرار دهد.
کلید واژگان
قومیت و فرهنگآموزش و پرورش
برنامه درسی
کتاب مطالعات اجتماعی
شهرستان ارومیه
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
کارشناس آموزشعضو هیات علمی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد




