تبیین مدل علّی عوامل مدرسهای بر رفتارهای تحصیلی با واسطهگری عوامل فردی (خودکارآمدی و خودتنظیمی)
(ندگان)پدیدآور
حیدری, سکینهسامانی, سیامکسهرابی شگفتی, نادرهمهریار, امیر هوشنگنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف مدلیابی روابط بین عوامل مدرسهای (نگرش به مدرسه، ادراک از جو مدرسه) بر رفتارهای تحصیلی با واسطهگری عوامل فردی (خودکارآمدی و خودتنظیمی) انجام گرفت. جامعهی این تحقیق تمام دانشآموزان متوسطه شهر شیراز است که در سال تحصیلی 1397-1396 مشغول تحصیل در دبیرستانهای شهر شیراز بودند. جهت انتخاب نمونه، 581 نفر از دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات، با استفاده از پرسشنامههای نگرش به مدرسه (SAAS) مک کوچ و سیگل (2003)، پرسشنامه ادراک جو مدرسه تریکت و موس (1973)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد (1995)، پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) و پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان (SEQ-C) موریس (2001) انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای نگرش نسبت به مدرسه و جو مدرسه پیشبینهای مثبت و معنیداری برای خودکارآمدی و خودتنظیمی دانشآموزان بودند؛ خودکارآمدی و خودتنظیمی نیز پیشبینهای مثبت و معنیداری برای رفتارهای تحصیلی دانشآموزان بودند و تأثیر عوامل مدرسهای بر رفتارهای تحصیلی دانشآموزان را بهطور کامل واسطهگری میکردند. مدل پژوهش در مجموع 38 درصد از واریانس رفتارهای تحصیلی را تبیین نمود. یافتههای پژوهش مؤید آن است که ویژگیهای فردی دانشآموزان قادرند تأثیر عوامل مدرسهای بر رفتارهای تحصیلی را واسطهگری کنند.
کلید واژگان
انگیزشعوامل مدرسه
عوامل فردی
رفتارهای تحصیلی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی،واحدمرودشت،دانشگاه آزاداسلامی،مرودشتدانشیار گروه روانشناسی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران
استادیار گروه روانشناسی،واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت،ایران
استاد گروه روانشناسی،واحد مرودشت،دانشگاه آزاد اسلامی،مرودشت ،ایران




