شایستگیهای کانونی مربی تربیت جنسی
(ندگان)پدیدآور
سعیدی رضوانی, محمودغلامی, فاطمهباقری, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالهی حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کانونی مربیان تربیت جنسی طراحی گردید و جهت تعیین شایستگیهای کانونی، از روش پنج مرحلهای بیهام و مایر، بهره گرفته شد. جامعهی پژوهش حاضر، کلیه متخصصان تربیت جنسی و مربیان عفافگرایی و تربیت جنسی شهر مشهد، در نظر گرفته شدند که با روش نمونهگیری هدفمند، مورد گزینش قرار گرفتند و مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. با بررسی ادبیات و آرای صاحبنظران و منابع علمی مختلف در خصوص شایستگیهای کانونی مربیان و یافتههای حاصل از مصاحبهها و پرسشنامهها، فهرستی مشتمل بر 785 مفهوم استخراج و گردآوری گردید و مفاهیم بهدست آمده در قالب 109 مقوله دستهبندی شدند. پس از تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده، شایستگیهای مربیان تربیت جنسی در قالب 16 مضمون و پنج محور قرار گرفتند. مضامین رابطهی مربی با خدا، رابطهی مربی با خود و رابطهی مربی با دیگران، در محور ویژگیهای پایهی مورد نیاز مربی جای گرفتند. مبانی تربیت جنسی، غرب و تربیت جنسی و مفهوم شناسی امر جنسی در محور مباحث نظری مورد نیاز مربی، گنجانده شدند. مضامین مربوط به محور تبیین و توصیف آسیبهای جنسی، زمینهسازهای فساد جنسی، آسیبشناسی جنسی و پیامدهای منفی ناشی از آسیبهای جنسی، معرفی شدند. مضمون باورهای اساسی در محور باورهای مورد نیاز در تربیت جنسی و مضامین سواد رسانهای، چگونگی پاسخگویی به سؤالات و شبهات نوجوانان، مهارت پیشگیری و مواجهه صحیح با سوءاستفاده جنسی، مواجهه با پدیده خودارضایی، روانشناسی مسائل جنسی و توانایی بهکارگیری راهبردها و راهکارهای خویشتنداری جنسی نوجوانان نیز، در محور مهارتهای مورد نیاز برای مربی تربیت جنسی قرار گرفتند.
کلید واژگان
شایستگیهای کانونیروش بیهام و مایر
مربیان تربیت جنسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی و مدیر گروه پژهشی تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهدکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد




