ویژگیهای برنامهی درسی صلحمحور بر اساس آموزههای فلسفهی میانفرهنگی
(ندگان)پدیدآور
اسدی, حسنشمشیری, بابکیوسفی, حمید رضاکریمی, محمد حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
برای ایجاد و توسعهی صلح، دو عامل نقش تعیینکننده دارند: «گفتوگوی چندجانبهی میانفرهنگی» و «آموزش صلح». پژوهش حاضر تلاشی است در جهت تدوین یک برنامهی درسی صلحمحور با استفاده از آموزههای فلسفه یا بینش میانفرهنگی. در این پژوهش که با روش تحلیلی-استنتاجی صورت گرفته است، ابتدا با استناد به دیدگاههای صاحبنظران و یافتههای پژوهشهای پیشین، از ضرورت نگاه میان فرهنگی به صلح و آموزش صلح گفتهایم. سپس به بررسی مختصر و نقد طرحهای صلح پیشین و همچنین مطالعات آموزش صلح پرداختهشده است. آنگاه با معرفی «فلسفهی میانفرهنگی» و برشمردن برخی خصوصیات آن، دلالتها و امتیازات این اندیشهی فلسفی را که میتواند برای ساخت یک برنامهی درسی صلح محور مورداستفاده قرار گیرد بیان نمودهایم. آموزههایی مثل: حقیقت منتشر، توجه به «دیگری»، گفتوگومحوری و توجه به مسائل عینی جامعه و بررسی انضمامی آنها. در پایان، ویژگیهای یک برنامهی درسی صلحمحور با رویکرد میانفرهنگی در چهار بخش: اهداف، محتوا، رویکردهای یاددهی-یادگیری و روشها و رویکردهای ارزشیابی بیانشده است. ویژگیهایی که میتواند برای تدوین یک برنامهی درسی صلحمحور با رویکرد میانفرهنگی مورداستفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
فلسفهی میانفرهنگیگفتوگوی چندجانبه
برنامهی درسی
آموزش صلح
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای فلسفهی تعلیم و تربیت، پردیس دانشگاه شیرازدانشیار فلسفهی تعلیم و تربیت,, دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه شیراز
فوق دکترای تاریخ تفکر و استاد دانشگاه های پتسدام و زارلند آلمان
دکترای فلسفهی تعلیم و تربیت و استادیار دانشکدهی علوم تربیتی دانشگاه شیراز




