• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی الگویی برای تطبیق نظام‌های تربیت‌معلم

    (ندگان)پدیدآور
    اعزازی, مهرینوریان, محمدخسروی بابادی, علی اکبرنوروزی, داریوش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    538.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای تطبیق نظام­های تربیت­معلم انجام شده است. روش انجام پژوهش، روش نظریه مبنایی یا داده بنیاد و ابزار جمع­آوری داده­ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و چک لیست­های محقق­ساخته است. جامعه مورد مطالعه شامل منابع مکتوب چون مقالات و کتب منتشره شده حوزه مطالعات تطبیقی در 20 سال اخیر و استادان، کارکنان و مسئولان دانشگاه فرهنگیان بودند. حجم نمونه علاوه بر 20 کتاب، 45 مقاله و 30 پایان­نامه، 16 نفر از استادان وکارکنان و مسئولان ارشد دانشگاه فرهنگیان بودند که به روش گلوله برفی انتخاب شده و پژوهشگر را به اشباع اطلاعاتی رساندند. نتایج تحلیل مصاحبه­ها و منابع مکتوب در نظام­های تربیت­معلم به ترسیم الگویی مفهومی منتهی شد که در آن 12 مقوله در 3 بعد: عوامل زمینه­ای، عوامل داخلی، عوامل میانی؛ وجود دارد. بعد عوامل زمینه­ای شامل مقولات: جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است که از 42 خرده مقوله استنتاج شده­اند. بعد عوامل داخلی شامل مقولات: مؤلفه­های نظام تربیت­معلم، برنامه درسی، جذب دانشجو است که از 53 خرده مقوله به دست آمدند. بعد عوامل میانی شامل مقولات: الزامات تغییر، الگو برداری، بومی­سازی است که مستخرج از 23 خرده مقوله بودند. این الگو به پژوهشگران تطبیقی در نظام­های تربیت­معلم کمک می­کند تا به همه ابعاد ضروری در تطبیق توجه نمایند.
    کلید واژگان
    مطالعات تطبیقی
    نظام تربیت‌معلم
    الگوی تطبیق

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران؛ عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان
    دانشیار رشته برنامه درسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
    دانشیار رشته برنامه درسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
    دانشیار رشته تکنولوژی سیستم‌های آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2019.5221
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5221.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281929

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب