• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 9, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تطبیقی کتاب عربی اول راهنمایی با کتاب عربی پایه‌ی هفتم از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی, اسحقمزیدی, محمدمحمدی رکعتی, دانشایمانی فرد, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    467.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طی چند سال اخیر تغییراتی در نظام آموزش­­وپرورش و به‌تبع آن در تهیه­ی کتاب­ها و مواد آموزشی صورت گرفته است که این تغییرات در راستای مشارکت دانش­آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری بوده است. یکی از کتاب­هایی که از نظر محتوایی تغییر چشمگیری داشته است، کتاب­های درسی عربی می­باشد. پژوهش حاضر به هدف مقایسه میزان فعال بودن محتوای کتاب عربی پایه­ی اول راهنمایی، در نظام سابق، با کتاب عربی پایه­ی هفتم در نظام جدید، انجام‌ شده است. لذا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی، به تحلیل هر دو کتاب از منظر فعال و غیرفعال بودن پرداخته است. جامعه­ی آماری کتاب عربی پایه­ی اول راهنمایی در سال تحصیلی 91-90 و کتاب عربی پایه­ی هفتم در سال تحصیلی94-93 بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاهه­ی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که محتوای کتاب عربی هفتم شامل متن، پرسش­ها و تصاویر، در مقایسه با محتوای کتاب عربی اول راهنمایی به شیوه­ی فعال­تری ارائه ‌شده است و تغییر در محتوای کتاب­های درسی عربی، کاملاً مثبت و مؤثر بوده است.
    کلید واژگان
    تحلیل محتوا
    کتاب درسی عربی
    فعال و غیرفعال
    تکنیک ویلیام رومی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشگاه شیراز
    دانشیار دانشگاه شیراز
    استادیار دانشگاه شیراز
    دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2019.5219
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_5219.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281927

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب