بررسی تطبیقی کتاب عربی اول راهنمایی با کتاب عربی پایهی هفتم از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی
(ندگان)پدیدآور
رحمانی, اسحقمزیدی, محمدمحمدی رکعتی, دانشایمانی فرد, لیلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طی چند سال اخیر تغییراتی در نظام آموزشوپرورش و بهتبع آن در تهیهی کتابها و مواد آموزشی صورت گرفته است که این تغییرات در راستای مشارکت دانشآموزان در فرایند یاددهی و یادگیری بوده است. یکی از کتابهایی که از نظر محتوایی تغییر چشمگیری داشته است، کتابهای درسی عربی میباشد. پژوهش حاضر به هدف مقایسه میزان فعال بودن محتوای کتاب عربی پایهی اول راهنمایی، در نظام سابق، با کتاب عربی پایهی هفتم در نظام جدید، انجام شده است. لذا با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا بر اساس روش ویلیام رومی، به تحلیل هر دو کتاب از منظر فعال و غیرفعال بودن پرداخته است. جامعهی آماری کتاب عربی پایهی اول راهنمایی در سال تحصیلی 91-90 و کتاب عربی پایهی هفتم در سال تحصیلی94-93 بوده و ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است. نتایج پژوهش بیانگر این است که محتوای کتاب عربی هفتم شامل متن، پرسشها و تصاویر، در مقایسه با محتوای کتاب عربی اول راهنمایی به شیوهی فعالتری ارائه شده است و تغییر در محتوای کتابهای درسی عربی، کاملاً مثبت و مؤثر بوده است.
کلید واژگان
تحلیل محتواکتاب درسی عربی
فعال و غیرفعال
تکنیک ویلیام رومی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه شیرازدانشیار دانشگاه شیراز
استادیار دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز




