طراحی چارچوب برنامه درسی تربیت مربی پیشدبستانی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
مرزوقی, رحمت الهترک زاده, جعفرجباری, سوسننوروزی, نصرالهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی، طراحی چارچوب برنامه درسی دوره کاردانی تربیت مربی پیشدبستانی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. مشارکتکنندگان بالقوه، سه گروه شامل متخصصان موضوعی در حوزه پیشدبستانی، روانشناسان تربیتی آشنا با حوزه آموزش و پرورش پیشدبستانی؛ و متخصصان برنامه درسی در حوزه آموزش و پرورش پیشدبستانی کشور بودند که به شیوه هدفمند و با استفاده از روش نمونهگیری افراد کانونیبا رعایت قاعده اشباعشدگی از بین آنها افرادی که بیشترین آشنایی و اطلاع را در زمینه برنامه درسی تربیت مربی پیشدبستانی داشتند جهت مصاحبه انتخاب گردیدند. پس از جمعآوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه اسناد بالادستی و مصاحبه با متخصصان کلیدی، با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این فرایند چارچوب برنامه درسی دوره کاردانی تربیت مربی پیشدبستانی با چهارده عنصر، تحت عناوین منطق و چرایی، اهداف، محتوا؛ مواد و منابع یادگیری، روشهای تدریس، فعالیتهای یادگیری، نقش مدرس، نقش یادگیرنده، مکان آموزش، زمان آموزش، گروهبندی یادگیرندگان، ارزشیابی، استلزامات و امکانات اجرایی، و اشاعه همراه با مؤلفههای مربوط به هر عنصر طراحی گردید.
کلید واژگان
چارچوب برنامه درسیدوره کاردانی
تربیت مربی پیشدبستانی
نظام آموزش و پرورش
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
استاد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیرازدانشیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی- دانشگاه شیراز
استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز
دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز




