التقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجومعلمان: نظریه داده بنیاد
(ندگان)پدیدآور
پوراسماعیل, راحلهامین خندقی, مقصودمهرام, بهروزنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف کشف نوع جهتگیری عملی برنامهدرسی و تبیین چگونگی شکلگیری آن در دانشجومعلمان با استفاده از روش نظریه دادهبنیاد انجام شد. جامعه مورد پژوهش، دانشجومعلمان ورودی 1391 دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمینژاد مشهد بود که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند (نمونهگیری موارد مطلوب)، تعداد 27 نفر از این دانشجومعلمان انتخاب و اشباع نظری مبنای کفایت نمونه قرار گرفت. در این پژوهش از ابزارهای مصاحبه باز و مشاهدة مشارکتی مستقیم برای جمعآوری دادهها استفاده گردید. نتایج ناظر بر سوال نخست نشان داد جهتگیری عملی برنامهدرسی دانشجومعلمان، نوعی التقاط ناسازوار و فاقد جهتگیری عملی یکپارچة مشخص نسبت به برنامهدرسی است و غالبا میان جهتگیریهای برنامهدرسی ایجادشده شباهت و هماهنگی وجود ندارد. عموما ترکیب جهتگیریهای موضوعی/دیسیپلینی، انسانگرایانه و اجتماعی بیشترین گرایش را به خود اختصاص دادهاند و جهتگیری عملی برنامهدرسی با جهتگیری اسلامی اعلامشده نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نیست. یافتهها در خصوص چگونگی شکلگیری جهتگیری عملی برنامهدرسی در فرایند زیسته دانشجومعلمان نشاندهندة 7 مقولة کلی است که در قالب سه طبقه ویژگیهای شخصیتی، تجارب یادگیری و تجارب عملی شکل گرفته است. تجارب یادگیری ناسازگار به عنوان مقولة محوری و کانون این فرایند، حاصل التقاط تجارب یادگیری متفاوت و متعارضی است که در فرایند زیستة دانشجومعلمان، قبل و بعد از ورود به تربیت معلم ایجاد و سبب شکلگیری جهتگیریهای عملی التقاطی ناسازوار در آنان میشود.
کلید واژگان
جهتگیری برنامهدرسیجهتگیری عملی برنامهدرسی
جهتگیری التقاطی ناسازوار
تجارب یادگیری ناسازگار
نظریه داده بنیاد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهددانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد




