• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    التقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجومعلمان: نظریه داده بنیاد

    (ندگان)پدیدآور
    پوراسماعیل, راحلهامین خندقی, مقصودمهرام, بهروز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.449 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف کشف نوع جهت‎گیری عملی برنامه­درسی و تبیین چگونگی شکل‎گیری آن در دانشجومعلمان با استفاده از روش نظریه داده­بنیاد انجام شد. جامعه مورد پژوهش، دانشجومعلمان ورودی 1391 دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی­نژاد مشهد بود که بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند (نمونه­گیری موارد مطلوب)، تعداد 27 نفر از این دانشجومعلمان انتخاب و اشباع نظری مبنای کفایت نمونه قرار گرفت. در این پژوهش از ابزارهای مصاحبه باز و مشاهدة مشارکتی مستقیم برای جمع­آوری داده‎ها استفاده گردید. نتایج ناظر بر سوال نخست نشان داد جهت‎گیری عملی برنامه­درسی دانشجومعلمان، نوعی التقاط ناسازوار و فاقد جهت‎گیری عملی یکپارچة مشخص نسبت به برنامه‎درسی است و غالبا میان جهت‎گیری­های برنامه­درسی ایجادشده شباهت و هماهنگی وجود ندارد. عموما ترکیب جهت‎گیری­های موضوعی/دیسیپلینی، انسان­گرایانه و اجتماعی بیشترین گرایش را به خود اختصاص داده­اند و جهت‎گیری عملی برنامه­درسی با جهت‎گیری اسلامی اعلام­شده­ نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نیست. یافته­ها در خصوص چگونگی شکل‎گیری جهت‎گیری عملی برنامه­درسی در فرایند زیسته دانشجومعلمان نشان­دهندة 7 مقولة کلی است که در قالب سه طبقه ویژگی­های شخصیتی، تجارب یادگیری و تجارب عملی شکل گرفته است. تجارب یادگیری ناسازگار به عنوان مقولة محوری و کانون این فرایند، حاصل التقاط تجارب یادگیری­ متفاوت و متعارضی است که در فرایند زیستة دانشجومعلمان، قبل و بعد از ورود به تربیت معلم ایجاد و سبب شکل‎گیری جهت‎گیری‎های عملی التقاطی ناسازوار در آنان می‎شود.
    کلید واژگان
    جهت‎گیری برنامه‎درسی
    جهت‎گیری عملی برنامه‌درسی
    جهت‌گیری التقاطی ناسازوار
    تجارب یادگیری ناسازگار
    نظریه داده بنیاد

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2018-08-23
    1397-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد
    دانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهد

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2018.4946
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_4946.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281901

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب