• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی»

    (ندگان)پدیدآور
    شیربگی, ناصرسعیدی, کاوه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    745.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    این تحقیق با هدف بررسی درک و تجربه دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم سخت‌گیری علمی، شناسایی مقولات توصیف و کشف روابط بین آن‌ها انجام شد. رویکرد پژوهش، تفسیری بود که با روش کیفی پدیدارنگاری به اجرا درآمد. مشارکت‌کنندگان بالقوه تحقیق، اعضای هیأت علمی تمام‌وقت و دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 1395 بودند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند، ملاک‌محور و گلوله برفی بود. با رعایت حداکثر تنوع و تا اشباع نظری داده‌ها با 51 نفر (20 نفر دانشجو و 31 عضو هیأت علمی) مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند ادامه داشت. داده‌ها پس از پیاده‌سازی به شکل استقرایی و با شیوه‌ی کدگذاری نظری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش، پنج گونه‌ی متفاوت که در آن دانشجویان و استادان سخت‌گیری علمی را درک و تجربه کرده بودند نشان داد. مقولات توصیف مربوط به سخت‌گیری علمی تحت عناوین تحقق انتظارات نظام دانشگاهی، شنا کردن خلاف جریان آب، حفظ فاصله اجتماعی مناسب، فراهم‌سازی فضای یادگیری فعال و به‌عنوان مفهومی سیال دسته‌بندی شدند. در کل دانشجویان و استادان سخت‌گیری علمی را به صورت مجموعه‌ای از میزان تکالیف، دستیابی به استانداردها، دشواری، جذابیت و ارتباط با اهداف آتی گزارش کرده بودند.
    کلید واژگان
    سخت‌گیری
    یادگیری فعال
    رویکردهای یادگیری
    پدیدارنگاری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
    کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2018.4745
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_4745.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281895

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب