تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرمرزوقی, رحمت الهمحمدی, مهدیسلیمی, قاسمکشاورزی, فهیمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش تلاش شد به تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامههای درسی بر اساس رویکرد راهبردی به مثابه یک حوزه مطالعات میان رشتهای پرداخته شود. روش پژوهش کیفی و به طور ویژه «مطالعه موردی کیفی» است. در این راستا ز اعضای هیأت علمی در رشته برنامهریزی درسی در دانشگاههای دولتی ایران به عنوان خبرگان تخصصی و با استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 17 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافتهها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد اثربخشی برنامههای درسی آموزش عالی (درونی، بیرونی و نهادی) و رویکرد راهبردی (در دو بعد جهتگیری و اقدام) شکل گرفت. بدین صورت که ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) شامل ابعاد اثربخشی درونی با جهتگیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی بیرونی با جهتگیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی نهادی با جهتگیری راهبردی و اقدام راهبردی مضامین سازمان دهنده بودند. هر یک از این دستهها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه میباشند که شبکه مضامین به عنوان چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامههای درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافتههای این پژوهش امکان ارزشیابی برنامههای درسی آموزش عالی از منظر رویکرد راهبردی را فراهم آورده است.
کلید واژگان
ارزشیابی برنامه درسیاثربخشی برنامه درسی
رویکرد راهبردی
آموزش عالی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2017-02-191395-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی (نویسنده مسؤول)دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
استادیار دانشگاه شیراز ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه شیراز




