• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های برنامه درسی
    • دوره 6, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی

    (ندگان)پدیدآور
    ترک زاده, جعفرمرزوقی, رحمت الهمحمدی, مهدیسلیمی, قاسمکشاورزی, فهیمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    698.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این پژوهش تلاش شد به تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه­های درسی بر اساس رویکرد راهبردی به مثابه یک حوزه مطالعات میان رشته­ای پرداخته شود. روش پژوهش کیفی و به طور ویژه  «مطالعه موردی کیفی» است. در این راستا ز اعضای هیأت علمی در رشته برنامه­ریزی درسی در دانشگاه­های دولتی ایران به عنوان خبرگان تخصصی و با استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 17 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافته­ها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد اثربخشی برنامه­های درسی آموزش عالی (درونی، بیرونی و نهادی) و رویکرد راهبردی (در دو بعد جهت­گیری و اقدام) شکل گرفت. بدین صورت که ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) شامل ابعاد اثربخشی درونی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی بیرونی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی نهادی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی مضامین سازمان دهنده بودند. هر یک از این دسته­ها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه می­باشند که شبکه مضامین به عنوان چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه­های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافته­های این پژوهش امکان ارزشیابی برنامه­های درسی آموزش عالی از منظر رویکرد راهبردی را فراهم آورده است.
    کلید واژگان
    ارزشیابی برنامه درسی
    اثربخشی برنامه درسی
    رویکرد راهبردی
    آموزش عالی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-02-19
    1395-12-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی (نویسنده مسؤول)
    دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
    دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
    استادیار دانشگاه شیراز ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
    دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه شیراز

    شاپا
    2251-6794
    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcr.2017.3963
    http://jcr.shirazu.ac.ir/article_3963.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281881

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب