نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorساداتی فیروزآبادی, سمیهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:26:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:26:11Z
dc.date.available1399-07-09T05:26:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:26:11Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-04-14en_US
dc.date.submitted1394-01-25fa_IR
dc.identifier.citationساداتی فیروزآبادی, سمیه. (1394). پیش‌بینی خلاقیت بر اساس ابعاد شخصیت با نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزان. پژوهش‌های برنامه درسی, 5(2), 121-141. doi: 10.22099/jcr.2016.3624fa_IR
dc.identifier.issn2251-6794
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2016.3624
dc.identifier.urihttp://jcr.shirazu.ac.ir/article_3624.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/281872
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پنج عاملی شخصیت بر خلاقیت، با واسطه‌گری انگیزش‌تحصیلی (بی‌انگیزشی، انگیزش بیرونی، تنظیم همانند شده و انگیزش درونی) در دانش‌آموزان انجام گرفته است. بدین منظور 472 دانش‌آموز (275دختر و197 پسر دوره متوسطه) دبیرستان‌های شهر شیراز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در پژوهش ابزار‌های سنجش خلاقیت عابدی، ابزار پنچ عاملی نئو، ابزار انگیزه تحصیلی گی والرند و بلانچارد را تکمیل نمودند. پایایی این ابزار‌ها به‌وسیله‌ی روش آلفای کرونباخ و دوباره‌سنجی محرز گردید. روایی این ابزار‌ها نیز تأیید شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از میان پنج عامل شخصیت، برون گرایی، وجدان‌گرایی و باز بودن به تجربه به صورت مثبت خلاقیت را پیش‌بینی می‌کند. در صورتی که روان‌ رنجورخویی به صورت منفی خلاقیت را پیش بینی می‌کند. دیگر یافته پژوهش نشان داد بین مؤلفه‌های شخصیت و انگیزش رابطه وجود دارد. بدین صورت که باز بودن به تجربه و وجدان‌گرایی به صورت مثبت و روان رنجور‌خویی به صورت منفی انگیزش درونی را پیش بینی می‌کرد. همچنین بی‌انگیزشی توسط عامل وجدان‌گرایی به‌صورت منفی و روان‌ رنجورخویی به‌صورت مثبت پیش‌بینی می‌شد. در نهایت نتایج نشان داد که انگیزش توانسته بین پنج عامل شخصیت و انگیزش نقش واسطه‌ای ایفا نماید. با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان گفت مکانیسم رابطه بین مؤلفه‌های شخصیت و خلاقیت ناشی از انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent350
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش‌های برنامه درسیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Curriculum Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22099/jcr.2016.3624
dc.subjectخلاقیتfa_IR
dc.subjectروان‌ رنجورخوییfa_IR
dc.subjectگشودگی به تجربهfa_IR
dc.subjectانگیزش درونیfa_IR
dc.titleپیش‌بینی خلاقیت بر اساس ابعاد شخصیت با نقش واسطه‌ای انگیزش تحصیلی در دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentعضو هیآت علمی دانشگاه شیرازfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage121
dc.citation.epage141


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد