رابطهی نوع ساختار و مطلوبیت جوّ کلاسی در دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه شیراز)
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرزینعلی, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطهی بین نوع ساختار و مطلوبیت جوّ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلّیهی دانشجویان دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، 201 نفر انتخاب و ابزارهای پژوهش بین آنان توزیع و در نهایت 188پرسشنامهی قابل استفاده عودت داده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تی وابسته، تی تک نمونهای، روش تحلیل مسیر، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد: 1) از نظر دانشجویان، نوع ساختار غالب در دانشگاه قلمرو پژوهش از نوع بازدارنده است؛ 2) میزان مطلوبیت کلی جوّ کلاسی در سطحی پایینتر از متوسط قرار دارد، 3) ساختار تواناساز پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار و ساختار بازدارنده پیشبینی کنندهی منفی و معنادار مطلوبیت جوّ کلاسی هستند؛ 4) بین میزان مطلوبیت ابعاد جوّ کلاسی در دانشگاه شیراز تفاوت معناداری وجود دارد؛ 5) بین میزان مطلوبیت ابعاد جوّ کلاسی در گروههای مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
کلید واژگان
دانشگاهساختار
جوّ کلاسی
آموزش عالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشگاه شیرازدانشگاه شیراز




