بررسی نقش جهتگیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در محیط مجازی: مطالعهی ترکیبی
(ندگان)پدیدآور
اکبری بورنگ, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
احساس حضور دانشجویان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی میباشد. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر احساس حضور دانشجویان باورهای آموزشی استادان مجازی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش جهتگیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در دورههای مجازی، طراحی و اجرا گردید. این مطالعه یک پژوهش ترکیبی از نوع متوالی میباشد. جامعه آماری شامل استادان و دانشجویان دانشگاههای، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و علوم و حدیث میباشند. در مرحلهی کمی، نمونه مورد بررسی به شیوهی طبقهای تصادفیْ تعداد 714 دانشجو و 63 استاد انتخاب شدند و در مرحله کیفی با استفاده از نمونهگیری دسترس تعداد 16 آزمودنی به شیوهی اشباع نظری تعیین گردیدند. در مرحلهی کمی، تحقیق، جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی جهتگیریهای برنامه درسی و پرسشنامه احساس حضور، انجام شد و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با برنامه spss انجام شد. در مرحله کیفی تحقیق، از مصاحبهی نیمه ساختار یافته، جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و برای تحلیل دادهها از شیوهی تحلیل محتوای کیفی و روش تفسیری استفاده شد. آزمونهای تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون لوین و آزمون تعقیبی توکی به منظور تحلیل دادهها استفاده شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که بین جهتگیریهای برنامه درسی استادان و احساس حضور دانشجویان رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که استادانی که دارای جهتگیری برنامه درسی انسانگرایی و بازسازیگرایی اجتماعی و تلفیقی شوآب هستند، در مقایسه با استادانی که دارای سایر جهتگیریها میباشند دانشجویانشان احساس حضور بالاتری دارند. بنابراین توجه به باورها و نگرشهای آموزشی استادان جهت افزایش احساس حضور دانشجویان بسیار اهمیت دارد.
کلید واژگان
احساس حضورجهتگیریهای برنامه درسی
رویکرد ترکیبی
آموزش مجازی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01




