خودارزیابی عملکرد نظارتی سرگروه¬های آموزشی شهر شیراز در مقایسه با ارزیابی معلمان از آنها بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی آموزشی اولیوا و پاولز
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرنوروزی, نصرالهایمانی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه خودارزیابی سرگروههای آموزشی از عملکرد نظارتی خود با ارزیابی صورت گرفته توسط معلمان تحت نظارت و راهنمایی آموزشی آنها بر اساس الگوی مفهومی اولیوا و پاولز بود. بدین منظور از میان معلّمان و سرگروههای آموزشی شاغل در نواحی چهارگانهی شهر شیراز در سال تحصیلی 90 – 1389 به تعداد 8761 معلم و 175 سرگروه آموزشی، نمونهای به حجم 488 نفر (368 معلم و 120 سرگروه آموزشی) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات، مقیاس خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی ترکزاده و نوروزی (1389) استفاده گردید که پایایی ابزار 80/0 و روایی آن 90/0-63/0، محاسبه و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری تی تک نمونهای، تی مستقل و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد: 1) سرگروههای آموزشی شهر شیراز، عملکرد نظارتی کلی خود و همچنین عملکرد نظارتی خود در ابعاد کمک به معلمان در طراحی آموزش، ارائه آموزش، اداره کلاس درس، ارزشیابی از آموزش، انجام کارهای گروهی و کمکهای انفرادی را بالاتر از متوسط و در حد مطلوب، و عملکرد نظارتی خود در ابعاد کمک به معلماندر طراحی و اجرای برنامه درسی، ارزیابی برنامه درسی، ارزیابی از خود و کمک از طریق برنامههای ضمن خدمت را در سطح متوسط ارزیابی نمودند. 2) معلمان، عملکرد نظارتی کلی سرگروههای آموزشی و نیز عملکرد نظارتی آنان در تمام ابعاد دهگانهی فعالیتهای نظارت و راهنمایی آموزشی را پایینتر از متوسط و در حد نامطلوب ارزیابی نمودند. 3) سرگروههای آموزشی عملکرد نظارتی خود را هم در عملکرد کلی و هم در تمامی ابعاد دهگانه، به شکلی معنادار بالاتر از ارزیابی صورت گرفته توسط معلمان، برآورد نمودند. 4) بین ارزیابی معلمان از عملکرد سرگروههای آموزشی در ابعاد سهگانهی بهسازی معلمان، بهسازی آموزشی و بهسازی برنامه، درسی تفاوت معناداری وجود داشت.
کلید واژگان
نظارت و راهنمایی آموزشیعملکرد نظارتی
بهسازی معلمان
بهسازی برنامه درسی
بهسازی آموزشی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشگاه شیرازدانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه فرهنگیان
سرگروه آموزش حرفه و فن شیراز




