ارزشیابی از اجرای آزمایشی طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی در پایه دوم راهنمایی در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
صمدی, معصومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این طرح، ارزشیابی ازتحقق اهداف طرح آموزش مبتنی بر رویکردهای تربیتی در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی پایه دوم راهنمایی است. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان پایهی دوم راهنمایی استانهای سیستان و بلوچستان، گلستان و شهر تهران، بودند که از این جامعه، نمونهای به حجم 1500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. در هر یک از استانهای منتخب 4 شهرستان یا منطقه به تصادف انتخاب و از هر یک از این مناطق و نواحی یاد شده یک مدرسهی پسرانه و یک مدرسهی دخترانه تحت پوشش طرح به عنوان گروههای «مطالعه» انتخاب و از مدارس همجوار مدارس منتخب یک مدرسهی دخترانه و پسرانه به عنوان گروههای «مقایسه» در نظر گرفته شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهایی از قبیل فرم کوتاه آزمون تعامل مثبت بین معلم و دانشآموزان (ووبلز و لیوی، 1993)، پرسشنامه محقق ساختهی سنجش نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی، فرم کوتاه پرسشنامه سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) و فرم کوتاه پرسشنامهی هرمنس (1977)، و همینطور معدل تحصیلی استفاده شد. روایی ابزارها اساساً مبتنی بر شواهد روایی محتواست و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل حاکی از این است که این طرح در ارتقای پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزهی یادگیری دانشآموزان نقشی نداشته، در حالی که در ارتقای نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی و تعامل مثبت دانشآموزان با معلمان موثر بوده است. بر این اساس دفتر آموزش راهنمایی جهت توسعهی طرح لازم است ابتدا به بازنگری در طرح و تعدیل انتظارات بپردازد و سپس جهت توسعهی آن تصمیمگیری نمایند.
کلید واژگان
رویکرد تربیتیارزشیابی
آموزش تعلیمات اجتماعی
علوم تجربی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01




