شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور
(ندگان)پدیدآور
بیرمیپور, علیشریف, مصطفیجعفری, سید ابراهیممولوی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر در صدد شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی کشور است. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعهی آماری آن، شامل تمامی معلمان و مدیران مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دورهی ابتدایی کشور بوده و ابزار تحقیق پرسشنامهی 33 گویهای محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب، عوامل مدیریتی، عوامل مرتبط با معلم، عوامل فیزیکی و روانی و عوامل ایجادکننده جو تعامل و تشریک مساعی بیشترین تأثیر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور را داشتهاند. همچنین، از میان گویههای مربوط به عوامل مدیریتی گویهی ارتقای مستمر دانش، مهارت و ظرفیت معلمان، از میان گویههای مربوط به عوامل مرتبط با معلم، گویهی توجه به اصلاح و ارتقای نگرشهای معلمان نسبت به طرح؛ در رابطه با عوامل فیزیکی و روانی، گویهی متناسب بودن تعداد دانشآموزان کلاس با توجه به اهداف طرح و در رابطه با عوامل ایجاد کننده جو تعامل و تشریک مساعی، گویهی ایجاد جو تفاهم و تشریک مساعی میان والدین دانشآموزان و مسؤولان مدرسه، بیشترین تأثیر را بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور داشتهاند. پژوهشگران در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور ارایه دادهاند.
کلید واژگان
ارزشیابی توصیفیدوره ابتدایی
عوامل مدیریتی
عوامل مرتبط با معلم
عوامل فیزیکی و روانی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2012-02-201390-12-01
ناشر
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهاناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان




