ﺑﺎﺯﻧﻤﺎﻳﻰ ﺍﻣﺮ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺩﺭ سینمای ﭘﺮﻣﺨﺎﻃﺐ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﺳﮓ ﻛﺸﻰ ﺗﺎ ﺁﺗﺶ ﺑﺲ
(ندگان)پدیدآور
شریعتی مزینانی, ساراشالچی, وحید
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
اﻣﺮوزه روایت سینما ازﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﻢ ترین روایت ها درﺷﻜﻞ دﻫﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﺑﮋکتیو های
ﻓﺮدی و ﺟﻤﻌﻲ ﻣﺎﺳﺖ اﻳﻦ رواﻳﺖ را ﻣﻲ ﺗﻮان از ﺟﻬﺎت ﻣﺘﻌﺪدی ﻣﻮرد ﺗﺄﻣﻞ ﻗﺮار
داد .اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ در ﭘﻲ ﺗﺄﻣﻞ در سینمای ﻋﺎﻣﻪ اﻳﺮان 90 ﭘﺴﻨﺪ ﻧﻴﻤﻪ ﻧﺨﺴﺖ دهه
از ﺑﺎب ﭼﮕﻮﻧﮕﻲ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ اﻣﺮ اﺧﻼﻗﻲ در آن اﺳﺖ .اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺿﻤﻦ ﺑﺮرﺳﻲ
ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ رواﻳﺖ اﺧﻼﻗﻲ ﻣﺮﺟﺢ فیلم های ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دهدﻛﻪ ﻛﺪام
رواﻳﺖ ﻳﺎ رواﻳﺖﻫﺎی اﺧﻼﻗﻲ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ اﺳﺖ ﮔﻴﺸﻪ ﻫﺎی ﺳﻴﻨﻤﺎی اﻳﺮان را از آن
ﺧﻮد ﻛﻨﺪ ازاﻳﻦ رو ﻣﻨﻈﺮی ﺟﻬﺖ ﺷﻨﺎﺧﺖ تفسیر در اﺧﻼﻗﻲ اﻳﻦ ﺑﺨﺶ از ﺟﺎﻣﻌﻪ
ﺑﺎ روﺷﻲ 80ـ85 اﺳﺖ .در اﻳﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺷﺶ ﻓﻴﻠﻢ ﭘﺮﻓﺮوش ﺳﺎلﻫﺎی
ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ .ﺟﺎﻟﺐ آنﻛﻪ ﺑﻪ رﻏﻢ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی
ﻣﺘﻌﺪد )ژاﻧﺮ، ﻣﺆﻟﻒ و... (دوﮔﺎﻧﮕﻲﻫﺎی ﻣﺘﻀﺎد ﻣﺸﺘﺮک ﻣﺘﻌﺪدی در اﻳﻦ آﺛﺎر
ﻳﺎﻓﺖ ﻣﻲ ً ﺷﻮد ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﮔﻔﺘﻤﺎن اﺧﻼﻗﻲ ﻣﺸﺎﺑﻬﻲ ﺑﺮ ﻫﻤﺔ اﻳﻦ آﺛﺎر ﻏﻠﺒﻪ
دارد .رواداری، ﺻﺪاﻗﺖ، ﺷﺎدی، رواﺑﻂ ﻧﺎب و ﻳﻚ رﻧﮕﻲ ارزشﻫﺎی ﻣﻤﺪوح و ﺗﻤﻨﺎ
ﺷﺪه در اﻳﻦ آﺛﺎر اﺳﺖ .ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻋﻤﻮم اﻳﻦ آﺛﺎر ﻧﺎﺳﺎزه ﮔﻮﻧﻲ ﻣﻴﺎن ﺷﻴﻮه
رواﻳﺖ در ﺳﻄﺢ زﻳﺮﻳﻦ و ارزشﻫﺎی ﻣﺮﺟﺢ در زﻣﻴﻨﻪ رواداری ﻧﻤﻮد دارد و
دﻳﮕﺮی در اﻟﻜﻦ ﺗﺮﻳﻦ و ﺑﻲ دﻓﺎع ﺗﺮﻳﻦ ﺷﻜﻞ ﺑﺎزﻧﻤﺎﻳﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد.
کلید واژگان
:اﻣﺮ اﺧﻼﻗﻲدوﮔﺎﻧﮕﻲﻫﺎی ﻣﺘﻀﺎد
ﺳﻴﻨﻤﺎی ﭘﺮﻣﺨﺎﻃﺐ اﻳﺮان
ﻧﺸﺎﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2009-08-231388-06-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهراناستاد دانشگاه علامه طباطبائی
شاپا
2209-25385575-2008



