تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی ارائه مدل پارادایمی بر اساس نظریه گراندد تئوری (Grounded Theory)
(ندگان)پدیدآور
فرهنگی, علی اکبرسعیدآبادی, محمد رضاآقایان, سمیه
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این پژوهش بهمنظور بررسی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی کشور ایران است. روش تحقیق: دادهها از 15 مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای هیئتعلمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی و مسئولین کتابخانههای دانشگاه گردآوری و از رویکرد کیفی و روش «گراندد تئوری» در تحلیل دادههای کیفی استفادهشده است. مصاحبهها پس از پیادهسازی، تجزیهوتحلیل و کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی و در زمینههای موضوعی گستردهتر دستهبندی گردید. یافتهها: مفهوم مرکزی با عنوان بررسی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی شکل گرفت. شرایط علی شامل: عوامل مؤثر بر تسهیم دانش، دلایل تسهیم دانش و موانع تسهیم دانش هست. زمینه شامل: هدف از تسهیم دانش و هدف استفاده از شبکههای اجتماعی است. شرایط میانجی یا مداخلهگر: در کنار زمینههای یادشده شرایط مداخلهگری نیز وجود دارد که همواره بر عملکرد عوامل زمینهای تأثیر میگذارد که شامل: عوامل فردی، عوامل سازمانی و عوامل محیطی است. راهبردها که تشدید یا تضعیفکننده زمینه هستند، شامل: ویژگیهای کاربر، ویژگیهای سازمانی، فرهنگ تسهیم دانش و ویژگیهای شبکههای اجتماعی هست. پیامدها شامل: سهولت استفاده، سودمندی تسهیم دانش در شبکههای اجتماعی و استفاده کارآمد از شبکههای اجتماعی هست. بررسیها در قالب یک مدل پارادایمی در پایان پژوهش ارائهشده است.
کلید واژگان
دانشتسهیم دانش
شبکه های اجتماعی
متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی
گراندد تئوری
شماره نشریه
59تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
دانشگاه تهراندانشیار دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت رسانه پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران
شاپا
2209-25385575-2008



