مطالعات کودکی: مفاهیم، رویکردها و مسائل محوری
(ندگان)پدیدآور
ذکایی, سعیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کودکی امروز در فرآیندی تاریخی و اجتماعی ماهیت متفاوتی یافته است. تنوع تجارب کودکان در میدانهای روزمره زندگی و نیز تنوع گفتمانها و بازنماییهای شکل گرفته نسبت به آنها ضرورت به کارگیری منظری بین رشتهای را در فهم پویاییها و پیچیدگیهای این پدیده آشکار میسازد. مقاله حاضر بدنبال ارائه شرحی از رویکردها و سنتهای مؤثر بر توسعه حوزه مطالعات کودکی و مفاهیم، روشها و مسائل محوری آنهاست. استدلال بر این است که ذخیره دانش آکادمیک از کودکان در ایران با باز اندیشی و ترکیب خلاقانه در تجارب نظری و پژوهشی طیفی از رشتههای علوم اجتماعی و انسانی مانند روانشناسی، مردمشناسی، تاریخ، ادبیات، حقوق و جامعهشناسی میتواند ظرفیت ایدهآلی برای درک عمیقتر کودکی به مثابه سازهای مدرن فراهم ساخته و سنت بین رشتهای مطالعات کودکی را در خدمت سیاستگذاری، ارتقاء کیفیت زندگی و تعامل بهتر با کودکان قرار دهد.
کلید واژگان
مطالعات کودکیمطالعات کودکان
رویکردهای نظری
بر ساختگرایی اجتماعی
کودکی مدرن
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییشاپا
2209-25385575-2008




