بررسی انتقادی سینمای روستایی پس از انقلاب اسلامی در ایران
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, حسینخیراللهی, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله سعی شده تا با رویکردی کلیتنگر، موضوعاتی همچون جامعهی روستایی، سینمای روستایی، تغییرات سیاستهای حاکمیتی و اقتصاد سیاسی دولتهای گوناگون پس از انقلاب اسلامی سال 1357، در تقابل با یکدیگر قرار گرفته و ارتباطات مختلف و متداخل آنها، با استفاده از مجموعه نظریات انتقادی مورد بررسی قرار گیرد. ما در این تحقیق با تقسیمبندی ادوار گوناگون بازه زمانی مورد بحث و انتخاب نمونهای سی عددی از فیلمهای روستایی سینمای ایران با استفاده از روش نمونهگیری متناسب با حجم، متوجه شدیم که سینمای روستایی در مقطع ده سالهی تثبیت حاکمیت انقلابی و جنگ با عراق دارای بیشترین میزان واقعنمایی، پایبندی به واقعیت زندگی روزمره و نقد اجتماعی بوده و کمترین میزان مظاهر صنعت فرهنگسازی (نظیر کلیشهها یا طبیعتزدگی) را نسبت به دورههای بعد داراست. در مقطع سازندگی به خاطر سیاستهای تعدیل ساختاری و همچنین ساختسیاسی جامعه در این دوران، فیلمها اکثراً تبلیغی و ایدئولوژیک بوده و مظاهر سینمای گیشهپسند و همچنین جشنوارهای در فیلمهای روستایی نمود بیشتری مییابند. در مقطع اصلاحات، غیر از موارد ایجاد نگرشهای تازه و نقدهای نهچندان عمیق اجتماعی، مناسبات سینمای روستایی مانند دوران قبل بوده و فیلمهای جشنوارهپسند روستایی با رویکردی طبیعتزده نمود زیادی پیدا میکنند. در دورهی بازآفرینی گفتمان انقلابی از سال 1384 به بعد نیز، فیلمهای شبهدولتی و ایدئولوژیک با ساختاری مشابه با فیلمهای جشنوارهپسند و با تأکید بر طبیعتگرایی و مذهبیگری عرفانی (در تقابل با مذهبیگری متعارف و سنتی) و همچنین کلیشههایی مانند کلیشهی کودک یا عقبماندهی ذهنی، عملاً برای واقعیت اجتماعی روستا، اهمیت زیادی قائل نمیشوند.
کلید واژگان
سینمای روستایینظریهی انتقادی
صنعت فرهنگسازی
زندگی روزمره
اقتصاد سیاسی
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2016-01-211394-11-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2209-25385575-2008




