بررسی پوشش خبری «ارتقای سلامت» در خبرگزاریهای ایسنا، تسنیم و مهر
(ندگان)پدیدآور
احمدی, ثریاالمطهری, فریباساعی, منصورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خبرگزاریها یکی از منابع دریافت اطلاعات و اخبار سلامت در کشور ما به شمار میروند. با این حال مطالعهای که موضوع ارتباطات سلامت را در این رسانه بررسی کرده باشد، کمتر دیده شده است. «ارتباطات سلامت» هنر و تکنیک اطلاعرسانی، تأثیر و ترغیب افراد، نهادها و مخاطبان عمومی در مورد موضوعات مهم سلامتمحور است. این مقاله با هدف شناخت رویکرد سه خبرگزاری ایسنا، مهر و تسنیم در پرداختن به موضوع «ارتقای سلامت» و «شناخت قالب پیامهای سلامت» در پوشش موضوعات سلامت محور تدوین شده است. برای مطالعه از نظریههای برجستهسازی، چارچوببندی و الگوی ارتقای سلامت تانهیل که محدودههای ارتقای سلامت را به تصویر میکشد با روش تحلیل محتوای مقولهای استفاده شد و 507 مطلب سلامتمحور خبرگزاریهای مورد بررسی طی بازه زمانی اردیبهشت 1393 تا شهریور1394 بررسی شد. یافتهها نشان داد از میان موضوعات مختلف سلامت، خبرگزاریها موضوع «منافع مرتبط با سلامت مثل تغذیه مناسب، ورزش و واکسیانسیون و ..» را با 9/18 درصد مورد توجه قرار دادهاند. حفاظت از سلامت در رخبرگزاریها در قالب سه موضوع «سیاستهای حامی سلامت»، «کنترلهای قانونی و حقوقی» و «سیاستهای بازدارنده یا محدودکننده اقدام ناسالم» بررسی شدند که حمایت خبرگزاریها از سلامت با 6/70 درصد در قالب «سیاستهای حامی سلامت» مشاهده شد و کمتر دو موضوع دیگر را مورد توجه قرار دادهاند. خبرگزاریها بر پیشگیری اولیه تأکید کردهاند که با 83 درصد خود را نشان داده و در صورتبندی پیامهای سلامت بیشتر از جاذبههای مثبت پیام استفاده کردهاند که با فراوانی 4/32 درصد دیده میشود.
کلید واژگان
ارتباطات سلامتارتقای سلامت
الگوی تانهیل
برجستهسازی
چارچوببندی
شماره نشریه
55تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهیهمکار پژوهش/ پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
شاپا
2209-25385575-2008




