مطالعه تأثیر اینترنت بر سرمایه فرهنگی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
بابایی فرد, اسدالهحیدریان, امیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به بررسی تأثیر اینترنت بر سرمایهی فرهنگی و شکلگیری سرمایهی فرهنگی آنلاین در فضای مجازی میپردازد. در این مطالعه از نظریههای مانوئل کاستلز و هوارد رینگلد در حوزهی مطالعات اینترنت و فضای مجازی و نیز نظریهی سرمایهی فرهنگی پییر بوردیو، به عنوان چهارچوبهای نظری پژوهش، بهره گرفته شده است. روش این پژوهش از نوع پیمایش اجتماعی و جامعهی آماری مورد بررسی آن دانشجویان دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 93-1392 بوده است که از میان آنها تعداد 380 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. نتایج نشان میدهند که بین ابعاد گوناگون بهرهگیری از اینترنت، یعنی «مدت و میزان استفاده از اینترنت»، «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «استفاده از سایتهای هنری اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی» با «سرمایهی فرهنگی» رابطهی معنادار و مستقیم وجود دارد. همچنین، نتایج حاصل از تحلیل رگرسیونی و تحلیل مسیر، تأثیر مستقیم متغیرهای «مهارت در بهرهگیری از اینترنت»، «استفاده از سایتهای علمی اینترنت»، «خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی» و «استفاده از سایتهای هنری اینترنت» بر «سرمایهی فرهنگی» را نشان میدهد.
کلید واژگان
اینترنتسرمایهی فرهنگی
ذائقه فرهنگی
خرید اینترنتی کالاهای فرهنگی
شبکههای اجتماعی مجازی
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانکارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان
شاپا
2209-25385575-2008




