بازنمود سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام
(ندگان)پدیدآور
بیچرانلو, عبداللهصلواتیان, سیاوشلاجوردی, آزیتانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
حرکت جوامع به سمت فردگرایی و آشنایی هرچه بیشتر افراد با سبکهای متنوع زندگی بهواسطه رسانهها و شبکههای اجتماعی مجازی، سبکزندگی را به موضوعی مهم در عرصه حیات فردی و اجتماعی بدل کرده است. این مقاله با تکیه بر ادبیات مفهومی موجود در حوزه سبکزندگی، با بهرهگیری از شیوه مردمنگاری مجازی، مشاهده مشارکتی و روش تحلیل مضمون صفحات اینستاگرامی 53 نفر از کاربران زن فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام را که مولفههای سبکزندگی در پستها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده ایشان به چشم میخورد، از منظر بازنمود سبک زندگی در طول مدت تقریبی شش ماه مطالعه کرده است. پژوهش حاضر نشان داد که زنان با نمایش تجارب روزمره و نقشهای گوناگون خود همچون نقشهای خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... در فضای عمومی اینستاگرام به دنبال بازتعریف زندگی زن ایرانی و معنا و ارزش بخشیدن به اموری هستند که از نگاه عموم غایب مانده یا کماهمیت جلوه میکند. به تعبیر آنها این زنان هستند که به نقشهایی که بر عهده دارند ارزش و اعتبار میبخشند. زنان با شرایط اجتماعی مختلف، علایق گوناگونی را از طریق صفحات کاربری خود در شبکههای اجتماعی دنبال کرده یا به نمایش میگذارند و از طریق بازنمود اشیاء و موقعیتهای مختلف بر تمایز خود با دیگران تاکید میورزند.
کلید واژگان
سبکزندگیشبکههای اجتماعی
اینستاگرام
بازنمود
زنان جوان
شماره نشریه
56تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات داتشگاه تهراندانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد ارتباطات دانشگاه سوره
شاپا
2209-25385575-2008




