تصویر ایران در مطبوعات آمریکا: تحلیل محتوای مجلههای تایم و نیوزویک در دورههای هفتم و نهم ریاست جمهوری ایران
(ندگان)پدیدآور
فرقانی, مهدیرحیمی, مهنازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها به لحاظ نقشی که در تعیین اولویتهای فکری مخاطبان خود دارند و تاثیری که بر فعالیتهای رهبران سیاسی میگذارند، بارها مورد بررسی قرار گرفتهاند. رسانهها و به خصوص رسانههای آمریکایی، مانند مجلههای مطرح و پرتیراژ تایم و نیوزویک، از طریق انعکاس رویدادهای مختلف در کشورها، تصویری از آنها در اذهان مخاطبان خود ترسیم میکنند و همین امر میتواند دیدگاه مردم جهان را نسبت به کشورهای مختلف تعیین کند.
در مقاله حاضر برای شناخت تصویر ترسیم شده از ایران، در دورههای هفتم و نهم ریاست جمهوری، دو مجله تایم و نیووزیک مورد بررسی قرار گرفتند. به این ترتیب که 439 مطلب مربوط به ایران، از مجلههای مذکور گردآوری و تحلیل محتوا شدند و در نهایت این نتیجهگیری به دست آمد که؛ تصویر ایران در دوره هفتم تصویر کشوری است که خواهان دوستی با کشورهای دیگر و بهدنبال تغییرات در ساختار سیاسی و اجتماعی خود است. درحالیکه، ایران در دوره نهم به عنوان کشوری ترسیم شده که به دنبال ساخت سلاحهای هسته ای و از بین بردن اسرائیل است، اما راه مقابله با آن جنگ نیست بلکه دوستی و مذاکره است
کلید واژگان
تصویرسازیتحلیل محتوا
تایم
نیوزویک
خود
دیگری
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2010-11-221389-09-01
ناشر
انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
هیئت علمی دانشگاه علامهکارشناس ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2209-25385575-2008




