مرور دوره 13, شماره 46 بر اساس تاریخ انتشار

  • کار کودک در کوره‌های آجرپزی تحلیل شبکه روابط کاری و اجتماعی یک کوره 

    صفاری, میترا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    توضیح چیستی و چگونگی کار کودک در کوره‌های آجر‌پزی مسئله اصلی تحقیق حاضر است. با هدف دست یافتن به این توضیح، شبکه روابط کاری و اجتماعی میان افراد شاغل در یک کوره آجرپزی با هدف شناسایی ساخت اجتماعی‌ای که در آن پدیده «کار ...

  • مطالعات کودکی: مفاهیم، رویکردها و مسائل محوری 

    ذکایی, سعید (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    کودکی امروز در فرآیندی تاریخی و اجتماعی ماهیت متفاوتی یافته است. تنوع تجارب کودکان در میدان‌های روزمره زندگی و نیز تنوع گفتمان‌ها و بازنمایی‌های شکل گرفته نسبت به آنها ضرورت به کارگیری منظری بین رشته­ای را در فهم پویایی‌ها ...

  • سیاست قانون‌گذاری ایران دربارة کودکان بی‏سرپرست 

    شریعتی نصب, صادق (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    سیاست قانون­گذاری هر کشور، رویکرد کلی و هدف آن را در وضع مقررات می‏نماید و انتظاری را که از قوانین می‏رود، معلوم می‏کند. در کشور ما، قانون­گذار خود نیز به‏روشنی نمی‏داند از نهاد سرپرستی (فرزندخواندگی) چه می‏خواهد و نگاه ...

  • کودکی‌زدایی در کتاب‌های درسی ابتدایی در ایران 

    شبانی, احمد (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    مقاله حاضر با هدف بررسی موضوع کودکی و نحوه‌ی بازنمایی آن در کتاب‌های درسی دوره اول ابتدایی در ایران به نگارش در می‌آید. آیا کودکان، بزرگسالان کوچکی هستند که تنها به لحاظ جثه با بزرگسالان تفاوت دارند؟ نگاه و تلقی رسمی به ...

  • از موقعیت کودکانه تا نقش مردانه بازنمایی کودکی و نقش‌های جنسیتی در تبلیغات تلویزیونی 

    صفی خانی, ثمره (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    جامعه‌شناسان، ازآن‌رو کودکی را یکی از مهم‌ترین ادوار رشد، تحول شخصیتی و اجتماعی فرد در جامعه‌ی انسانی می‌دانند که جامعه‌پذیری در این دوران برای کودک محقق می‌شود. در فرایند جامعه‌پذیری، کودک با شبکه‌های نقش، ارزش‌ها و ...

  • جدال هویتی در پارک، رقابت قاعده‌مند در چهارراه: دو نما از کودکی در فضای شهری 

    اسفاری, میترا (انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات, 2017-05-22)
    مطالعات انسان‌شناختی که به تعریف «فرهنگ کودکی» پرداخته‌اند، با دغدغه‌ی استخراج ارزش‌ها، رفتارها، هنجارها و معناسازی‌های مختص دنیای کودکی، به فضاهایی روی آورده‌اند که نمونه‌ای از «جامعه‌ی» بکر کودکان در آن قابل مشاهده و ...