تحلیل آندارگوژی و طراحی مدلی برای یادگیری بزرگسالان در محیط های مبتنی بر فناوری
(ندگان)پدیدآور
محمدحسنی, نسرینفردانش, هاشمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: آموزش در بسترهای مختلف بهتناسب هدف، محتوا و روش؛ نیاز به طراحی آموزشی ویژهای دارد که هماهنگی این عناصر را در جهت رسیدن به مقصود یادگیری تضمین مینماید. هدف از پژوهش حاضر، تشریح نظریه آندراگوژی و ارائه مدلی بر اساس آن، برای آموزش بزرگسالان در محیطهای یادگیری الکترونیکی بود. روش: روش پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی بود. ابتدا برای پاسخگویی به سه سؤال اصلی مطرح در فرآیند طراحی آموزشی یعنی اجزای آموزش، ترتیب و توالی اجزای آموزش و روش ارزشیابی، مفروضههای مدل آندراگوژی نولز بررسی شده و مؤلفههای آن استخراج گردید. سپس بر اساس نتایج تحلیل صورت گرفته و مبانی نظری یادگیری الکترونیکی، مدلی برای یادگیری بزرگسالان در محیطهای الکترونیکی ارائه شد. جامعه آماری را اسناد معتبر در زمینه آموزش بزرگسالان از سال 1980 تا 2017 تشکیل میدهد که بر اساس نمونهگیری هدفمند تعداد 33 مقاله و کتاب انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس تحلیل صورت گرفته از منابع مورد بررسی و مفروضات مطرح در آندراگوژی؛ بزرگسالان زمانی بهتر یاد میگیرند که با دیگر یادگیرندگان در مورد تجربیات زندگیشان صحبت کنند و این تجربیات را به فرآیندهای یادگیری ارتباط دهند، مدلی برای یادگیری بزرگسالان در محیطهای الکترونیکی در پنج مرحله با محوریت تکالیف یادگیری ارائه شد. الگوی طراحی شده ضمن داشتن مؤلفههای آموزش بزرگسالان، دربردارنده مؤلفههایی است که امکان استفاده در یادگیریهای تحت شبکه را میسر میسازد
کلید واژگان
آموزش بزرگسالانآندراگوژی
طراحی
یادگیری الکترونیکی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
دانشگاه بیرجندUniversity of Birjand
سازمان پدید آورنده
دانشگاه خوارزمیدانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران




