نوع شناسی پلتفرم های فناورانه: بررسی پویایی های پلتفرمی
(ندگان)پدیدآور
جعفرنژاد جقوشی, احمدمنطقی, منوچهرصادقی مقدم, محمدرضاگشتاسبی, محمدنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه در تحقیقات حوزه مدیریت و خصوصا مدیریت فناوری، استفاده از واژه پلتفرم در قالب استعاره و مفهوم گسترش یافته است. این واژه، مجموعهای از اجزای یک سیستم کلی را توصیف میکند که با سایر اجزای سیستم تعامل دارند و به صورت مشترک معماری سیستم را شکل میدهند و برای توصیف پدیدههای مدیریتی در سطح محصولات مجزا، سیستمهای محصول، زنجیره تامین صنعت، بازارها و صنایع بکار میرود. هدف این مطالعه مروری نظاممند، طبقهبندی و ارائهی چارچوبی از انواع پلتفرمهای فناورانه، جهت بهبود درک پویاییهای این نوع پلتفرمها و ارائهی یک نوعشناسی جامع از انواع مختلف پلتفرم تحت یک منطق نظری منسجم بود تا از این طریق به جای تمرکز بر معانی متنوع، بر زمینهای که این واژه در آن مورد استفاده قرار می-گیرد، تمرکز گردد. نتایج حاکی از وجود پنج نوع پلتفرم فناورانه شامل پلتفرم سازمانی، محصول، زنجیره تامین، بازار، و صنعتی دارند که در سه دسته پلتفرمهای داخلی، زنجیره تامین و خارجی طبقهبندی شدهاند. پس از ایجاد یک طبقهبندی جامع از انواع پلتفرمها، با ارائهی یک پیوستار پویاییهای این پلتفرمها را در قالب افزایش اختیارات عاملان درگیر در پلتفرم، و افزایش پتانسیل نوآوری مشارکتی و رقابت میان عاملان درگیر در پلتفرم برای نوآوری نمایش دادهاند.
کلید واژگان
پلتفرمهای فناورانهپلتفرم سازمانی
پلتفرم محصول
پلتفرم زنجیره ارزش
پلتفرم بازار
پلتفرم صنعتی
تکنولوژی
شماره نشریه
34تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناستاد دانشگاه مالک اشتر
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری مدیریت فناوری دانشگاه تهران
شاپا
2676-54032676-5411
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
چگونه بازیگران طرف عرضه در اکوسیستم پلتفرمها تمایل به مشارکت و همکاری دارند؟
حسین زاده شهری, معصومه؛ قاسمی, مائده؛ منصوری نظرقلی, پریسا (دانشگاه تربیت مدرس, 2023-04-01)امروزه در دنیای پر رقابت کسبوکارهای پلتفرمی از دغدغههای مهم صاحبان پلتفرم، درگیرسازی یا مشارکت و همکاری گروهی بازیگران پلتفرم است. ازاینرو با توجه به اهمیت موضوع پژوهش حاضر به طراحی الگو درگیرسازی بازیگران طرف عرضه ...
-
الگوی ارزشهای ادراکی در مخاطبان پلتفرمهای بازیهای دیجیتال
سیدحسینی, سیدمحمدعلی؛ نژادی, پویان؛ نصیری, حامد (پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریIranian Institute for Social & Cultural Research, 2019-03-21)افزونبر اینکه بازیهای دیجیتال یک صنعت با سرعت رشد بالا بهشمار میآیند، آنها را میتوان از مصداقهای مدرنترین و پیچیدهترین رسانههای جهان امروز درنظر گرفت؛ رسانهای که تعامل با مخاطب خود را به بالاترین حد ممکن میرساند ...
-
مدلی برای کسبوکار پلتفرمی در مرحلهی ورود به بازارهای پلتفرمی دیجیتال در ایران
بالنده, طالب؛ ابراهیمی, مهدی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2023-03-21)محبوبیت مدل کسبوکار پلتفرمی در سالهای اخیر در سطح جهانی و نیز در سطح ایران، اما عدم توفیق برخی از پلتفرمهای راهاندازی شده در صنایع مختلف نیاز به مطالعات میدانی در سطح کشور درباره عناصر مدل کسبوکار پلتفرمی و نحوه ...