شناسایی و ارزیابی "ارزش پیشنهادی" در مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در صنایع منتخب در کشور
(ندگان)پدیدآور
خدایاری, مریمنیل فروشان, هادینوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هوشمندی فناوری مهمترین فعالیت مدیریتی است که در افزایش کارکرد تحقیقوتوسعه نقش بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر که با رویکرد کیفی و با روش تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است، شناسایی و ارزیابی ارزش پیشنهادی در مدلهای کسبوکار هوشمندی فناوری در شرکتهای منتخب میباشد. با توجه به پیشینه پژوهش، مدل کسبوکار استروالدر به عنوان مدل مفهومی انتخاب و مهمترین جزء آن یعنی ارزش پیشنهادی مبنای سوالات مصاحبه قرار گرفت و سپس با صاحبان کسبوکارهای هوشمندی فناوری مصاحبه شد. تحلیل هر مصاحبه از طریق بررسی خط به خط و با بهرهگیری از نرمافزار کیفی Maxqda انجام شد. این نرمافزار جهت تحلیل محتوای کیفی بوده و صرفا به ساماندهی یافتهها کمک میکند. براساس نتایج تحلیل محتوای کیفی، ارزشهای پیشنهادی هر کسبوکار شناسایی شدند. سپس به منظور ارزیابی ارزش پیشنهادی مدلهای کسبوکار از معیار استروالدرکه مورد تایید خبرگان هوشمندی فناوری است، استفاده شد. براساس نظرات مصاحبهشوندگان، معیارهای ارزیابی "نرخ افزایش ارزش برای مشتریان"، "پاسخگویی به نیاز مشتری"، "رضایت مشتری"،"مشارکت مشتری در فرایند خلق ارزش" و "سفارشی سازی" امتیازهای کم یا متوسط را دریافت کرده اند که بیانگر کم اهمیت بودن تحقیقوتوسعه در کشور، عدم درک مفهوم و ضرورت خدمات هوشمندی فناوری توسط بنگاه ها، عدم تحلیل درست و مناسب نتایج هوشمندی فناوری توسط ارائه دهندگان خدمات، توجه کمتر بنگاه ها به آینده، ناشناخته و نوپا بودن خدمات هوشمندی فناوری است.
کلید واژگان
"مدل کسبوکار""مدل کسبوکار استروالدر"
"ارزش پیشنهادی"
"هوشمندی فناوری"
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه شهیدبهشتی- تهران- ایراناستادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
شاپا
2676-54032676-5411




