اصول طراحی زیست بوم کسب و کارهای فراگیر آینده مطالعه موردی: جویشگر بومی، رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا
(ندگان)پدیدآور
یاری, علیرضاکوثری, سحرنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در اقتصاد شبکهای، توان رقابتی یک کسب و کار نه تنها وابسته به شایستگیهای داخلی خود است، بلکه به توانایی آن در تعامل با محیط خود نیز وابسته است. ظهور پلتفرمهای چندوجهی و شبکههای ایجاد ارزش و پیچیدگیهای مربوطه و ضعف موجود در مدلهای کسبوکار در این زمینه، سبب شد تا توجه محققان به مفهوم زیست بوم کسب-وکار جلب شود. در این پژوهش با هدف بررسی مدلهای طراحی زیست بوم کسبوکار، در ابتدا ادبیات و مفهوم زیست-بوم کسبوکار وسپس انواع مدلهای طراحی زیست بوم کسب و کار معرفی میشود و در نهایت اصول طراحی زیست-بومهای کسب و کار استخراج و در طراحی زیستبوم کسب و کارهای نوظهور بهکار گرفته میشوند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و به منظور گردآوری اطلاعات در این زمینه علاوه بر مطالعات کتابخانهای از خبرگان در دسترس و مطلع نیز استفاده شده است. خروجی نهایی پژوهش استخراج مولفههای اصلی طراحی زیست بوم کسب و کارهای نوظهور از جمله جویشگر بومی، رایانش ابری، اینترنت اشیا و کلان داده که در آینده نزدیک فراگیر خواهند شد، می-باشد. لازم به ذکراست که به مراحل توسعه زیستبوم کسب و کار جویشگر به صورت گام به گام و در مورد سایر کسب و کارها به صورت اجمالی پرداخته شده است.
کلید واژگان
طراحی زیست بوم کسب و کارجویشگر بومی
رایانش ابری
اینترنت اشیا
کلان داده
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
پژوهشکده توسعه تکنولوژیسازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
شاپا
2676-54032676-5411




