تعزیه، انفجارنشانهها
(ندگان)پدیدآور
عزیزی, محمودعلیزاده مقدم, علی عسکرصابر, زینبنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تعزیه یا شبیه خوانی تنها نمایش مذهبی _ ایرانی است که ریشه در کهن الگوهایی مانند "سوگ سیاوش" و فراتر از آن "جنگ مهر با دیو سیاهی اپوش" را در جوهرۀ خود دارد. جدال بین "خیر و شر"،" اشقیا با اولیا" و راه بستن بر "امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش" و به اسارت گرفتن خاندانش، موضوع اصلی تعزیه را شکل میدهد. اما آنچه حائز اهمیت است شیوۀ اجرایی آنست که بهواسطۀ ارکان و عناصر بسیار ساده در هر لحظه با تاثیر و تاثر بر یکدیگر "فضای نمایشی" را خلق میکند که منجر به انفجار رمزهاو نشانهها میشود که در کمتر نمایشی قابل مشاهده است. آیینی نمایشی که هر 5 حس مخاطب را درگیر اجرا و به قول " ریچاردشچنر" فضایی را خلق میکند که در تمام وجوه اجرا به طرز فعالی دخالت دارند.بزنگاههای گوناگون در تعزیه، شیوههای نامحدود تغییر شکل، ساختن و جان بخشی به اجرا است. اما پرسش اینجاست که آیا ارکان تعزیه به تنهایی می توانند نشانهای معنادار در ساخت و پرداخت فضا باشند؟ در این تحقیق از نشانه- معناشناسی ارکان و عناصر در کارکرد فضا و فضاسازی استفاده شده است و بر اساس رویکرد تحلیلی پدیدار شناختی به بررسی و تحلیل اجرا، عناصر و ساختار فضاساز پرداخته ایم. در نتیجه این ارتباط دو سویه بین صحنه و مخاطب، صرفا به دلیل عوامل، ارکان و عناصری است که هر لحظه در حال ساخت و پرداخت "فضای نمایش" است. هدف از پژوهش حاضر این است که با بررسی ارکان و عناصر نمایشی تعزیه، وظیفه آنها را به عنوان عنصری که هر لحظه در حال "خلق فضای نمایشی جدید" است از صحنه تا مخاطب، مورد مداقه قرار دهیم
کلید واژگان
تعزیهفضاسازی
ارکان و عناصر
اجرا
مخاطب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه دامغانDamghan University
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهرانعضو هیأت علمی دانشگاه زابل، دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان
استادیار، دانشگاه هنر اصفهان
شاپا
2476-76462476-7506




