رویکرد اخلاقی به کارآفرینی و توسعه کسبوکار: مبانی نظری و رویکردهای پژوهشی
(ندگان)پدیدآور
شریفزاده, محمدشریفعبدالله زاده, غلامحسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
علیرغم جدید بودن مباحث مرتبط با اخلاق و کارآفرینی، اما پژوهشهای علمی قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است که ارتباط بین اخلاق و کارآفرینی را تبیین کردهاند. شناخت کارهای تجربی و نظری انجام شده در این حوزه دورنمای مناسبی برای درک کنش متقابل بین اخلاق و کارآفرینی فراهم میکند. بهعلاوه همزمان با رشد توجه به مباحث کلی کارآفرینی، اخلاقیات کارآفرینی و کسبوکار نیز به روشهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. محتوای اخلاق کارآفرینی، نظریههای مرتبط با اخلاق کارآفرینی، ارزشهای اخلاقی، عوامل مؤثر بر رفتار اخلاقی در بین کارآفرینانه، زمینههای اخلاقی کارآفرینی، ابعاد و مؤلفههای اخلاق کارآفرینانه و نظایر این موضوعاتی است که اخیراً مورد بررسی قرار گرفته است. اینها مباحث مهمی هستند که مطالعه حاضر بر این اساس روش تحقیق توصیفی مبتنی تحلیل و بررسی و اسناد و مدارک موجود در زمینه اخلاق کارآفرینی و کسب و کار و همچنین ادبیات تجربی در خصوص مؤلفههای اخلاق کارآفرینانه در پی بررسی و شناخت بیشتر آنها است. یافتهها نشان داد که بهعلت تفاوت گسترده ارزشهای اخلاقی در بین مردم و ملتها، اخلاق کسب و کار موضوع حساسی است در کارآفرینی بینالمللی تلقی میشود. چیزی که در یک جامعه بهعنوان ارزش اخلاقی شناخته میشود ممکن است در جای دیگر غیراخلاقی تلقی شود. بهعلاوه افراد با زمینههای مختلف ممکن است، ارزشهای اخلاقی مشابهی داشته باشند، اما هنگامی که با یک وضعیت عمومی مواجه میشوند به شیوههای متفاوت رفتار میکنند.
کلید واژگان
اخلاق کارآفرینیاخلاق کسب و کار
رویکرد اخلاقی
توسعه کارآفرینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانسازمان پدید آورنده
دانشیار-دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگاندانشیار- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
شاپا
2476-77352476-7743




