نظام بهینه تجاریسازی ایدهها و دستاوردهای تحقیقات دانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
فزونی اردکانی, زهرازمانی, غلامحسیننوع مدرک
Textعلمی-مروری
زبان مدرک
فارسیچکیده
حدود یک دهه پیش، گرایشهای نوین اقتصاد جهانی، بحثهایی، درباره ورود دانشگاه بهکارآفرینی و سرمایهداری دانشگاهی را مطرح نمودند به گونهای که تجاریسازی ایدههای نوین وسرمایههای فکری دانشگاهی به ضرورتی جدّی برای توسعه اقتصادی- اجتماعی و نیز مبادله عناصر فرهنگی میان جوامع تبدیل شد. تجاریسازی، فرآیند انتقال و کاربردی ساختن دانش و فناوری از مراکز تحقیقاتی به صنعت یا فعالیّتهای جدید است. امروزه تجاریسازی دستاوردهای دانشگاهی از جایگاه ویژهای در توسعه نظامهای علمی، فنّی، اقتصادی و اجتماعی برخوردار است زیرا یافتههای تحقیقاتی، تا هنگامیکه در عرصه عمل بهکار گرفته نشود و عواید آنها نصیب جامعه نگردد، نمیتواند سبب رفاه عمومی، اشتغالزایی، توسعه عدالت و کاهش فقر گردد. در این شرایط، نهادهای آموزشی، تنها دارای نقش آموزش و پژوهش نیستند و انتظار میرود که نقش فعّالتری در توسعه اقتصادی و اجتماعی ملّی و ناحیهای داشته باشند. بنابراین تلاش این پژوهش بر آن بوده است تا در راستای معرفی نظام بهینه تجاریسازی ایدههای نوین دانشگاهی، با انجام مطالعات اسنادی و بهرهگیری از روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مهمترین موانع و محدودیتهای تجاریسازی ایدههای نوین و نتایج پژوهشهای دانشگاهی بپردازد. در پایان مقاله نیز پس از ارائه الگوی پیشنهادی، راهکارهایی برای بهبود نظام تجاریسازی ایدههای نوین دانشگاهی پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
تجاریسازیکارآفرینی
دانشگاه کارآفرین
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتریگروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرساستاد گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه شیراز
شاپا
2476-77352476-7743