اثربخشی آموزش التقاطی "خودآگاهی تجربی" بر افسردگی، استرس و اضطراب
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش التقاطی با عنوان خود آگاهی تجربی بر افسردگی، استرس و اضطراب انجام شده است. روش پژوهش حاضر آزمایشی همراه با دو گروه آزمایش و کنترل با اجرای پیش آزمون، پس آزمون بود. تعداد 200نفر از نمومه های در دسترس در دو گروه آزمایش و کنترل100 نفره قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت آموزش التقاطی و گروه کنترل در لیست انتظار قرار داده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس لاویبوند و لاویبوند(1995) بود که در دو مرحله پیش آزمون، پس آزمون توسط افراد تکمیل شد. دادهها با استفاده از روش تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نمرات پس آزمون افسردگی، استرس و اضطراب در گروه آزمایش کاهش چشمگیری یافت(01/0>P). می توان از آموزش التقاطی در جهت کاهش نشانههای افسردگی، استرس و اضطراب افراد استفاده نمود.
کلید واژگان
آموزش التقاطیخود آگاهی تجربی
افسردگی
استرس
اضطراب
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



