رابطه مهارت های ارتباطی معلمان با انگیزه به مطالعه در دانش آموزان ابتدایی کلاس ششم منطقه چهار تهران
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی معلمان با انگیزه به مطالعه در دانشآموزان بود. بدین منظور از میان 160 معلم و 1700دانشآموز ابتدائی کلاس ششم منطقه 4 تهران بر اساس جدول مورگان و کرجسی 400 نفر (300 دانشآموز و 100 معلم) به روش تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات برای مهارتهای ارتباطی معلمان، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای (1990) بود. ابزار پژوهش در زمینه انگیزه مطالعه دانش آموزان پرسشنامه محقق ساختهای بود که در دو مؤلفه مطالعه درسی و غیر درسی تنظیم شد و از نظر روایی متخصصین و پایایی (آلفای 74/0) مورد تایید قرار گرفت. فرضیههای تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار spss بررسی شدند. نتایج نشان داد که یکی از مولفههای مهارتهای ارتباطی یعنی گوش دادن ارتباط معناداری با انگیزه مطالعه نداشت، اما 2 مؤلفه دیگر، یعنی مهارت بیان و بازخورددهی ارتباط معناداری با انگیزه مطالعه دانشآموزان داشتند. به طورکلی مهارتهای ارتباطی معلمان نیز با انگیزه مطالعه دانشآموزان ارتباط معناداری داشت، که این ارتباط بیشتر در سطح مطالعه درسی بود و در زمینه مطالعه غیردرسی ارتباط معناداری دیده نشد. در نتیجه طبق یافتههای پژوهش معلمان توانستهاند از قدرت کلام و بیان خود و همچنین مهارت بازخورددهی به صورت مؤثری در ایجاد انگیزه مطالعه دانش آموزان استفاده کنند.
کلید واژگان
مهارت ارتباطیمهارت های ارتباطی معلمان
انگیزه
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University



