بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارائه چارچوب مطلوب و اعتباربخشی آن
(ندگان)پدیدآور
قهرمانی, جعفرحسینی, میرجلالپیرانی, ذبیح
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با هدف بررسی جایگاه مؤلفه های توسعه پایدار در برنامه های درس علوم تجربی دوره ابتدایی ایران و ارایه چارچوب مطلوب و اعتباربینی آن انجام گرفت. جامعه آماری را گروه متخصصان ناظر بر مؤلفه های توسعه پایدار و نیزمجموعه کتب درسی علوم تجربی پایه های ششگانه دوره ابتدایی ایران در سال تحصیلی 96-95 تشکیل داد. حجم نمونه در گروه متخصصان به موجب جدول نمونه گیری مورگان 80 نفر و در مجموعه کتب درسی 12 جلد با احتساب کتب راهنمای معلم بود. روش گردآوری اطلاعات کیفی و کمی، کتابخانه ای و میدانی بود. ضریب پایایی پرسشنامه 81/0 بدست آمد. روش توصیف و تجریه و تحلیل داده ها بهره برداری از شاخصهای آمارتوصیفی ، آزمونهای تحلیل عاملی و ضرایب اهمیت آنتروپی شانون بود. پردازش داده ها و تحلیل آنها توسط نرم افزارهای SPSS و آنتروپی شانون انجام گرفت. در مجموع نتایج پژوهش حاکی از میزان تأکید برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی نسبت به مؤلفه های ششگانه توسعه پایدار در سطح متوسط بود، و نیازمند بازنگری است.
کلید واژگان
توسعه پایداربرنامه درسی علوم تجربی
دوره ابتدایی
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهنRudehen Islamic Azad University
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، واحد مرند ، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایراندانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
گروه روانشناسی، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.



