• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات مدیریت آموزشی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • تحقیقات مدیریت آموزشی
    • دوره 7, شماره 28
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه اخلاق حرفه ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان

    (ندگان)پدیدآور
    پدیدآور نامشخص
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اهداف: اخلاق حرفه‌ای یکی از مسائل اساسی همه جوامع بشری است. از طرفی سلامت روانی بستری است که فرد در آن به عملکرد و جسم سالم نایل می­گردد. رفتارهای شهروندی سازمانی می­توانند موجب ارتقای عملکرد واحدها، توسعه منابع انسانی و سازمان­ها شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اخلاق حرفه­ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران بوده است. ابزار و روش­ها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 334 نفر می­باشد که در سال تحصیلی 94-93 مشغول به کار بوده­اند. حجم نمونه آماری ­با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 181 نفر میباشند که به صورت تصادفی طبقه­ای­ به تفکیک جنسیت انتخاب گردید. برای گردآوری ­داده­ها از دو روش کتابخانه­ای و روش میدانی(پرسشنامه) استفاده گردید. ابزار گردآوری داده­ها سه پرسشنامه اخلاق حرفه­ای کرستن و همکاران(2011)، سلامت روانی­(GHO-28) و رفتار شهروندی سازمانی پودساکف(2000) بود. یافته­ها: با افزایش میزان سلامت روانی در افراد، میزان اخلاق حرفه­ای در آنان افزایش می­یابد و برعکس. با افزایش رفتار شهروندی سازمانی، میزان اخلاق حرفه­ای در افراد افزایش می­یابد و برعکس. بین میانگین نمرات اخلاق حرفه­ای، سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان با جنسیت و مدارک تحصیلی مختلف، تفاوت معنی­داری وجود ندارد. به طور کلی بین اخلاق حرفه­ای با سلامت روانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد. نتیجه­گیری: بررسی اخلاق حرفه­ای کارکنان آموزش و پرورش ­می­تواند زمینه­ساز منشور اخلاقی آموزشی ­در نظام تعلیم و تربیت باشد و این امر می­تواند کمک شایان توجهی به دبیران و دانش­آموزان در جهت بهبود و ارتقاء سلامت روانی و فرایند یاددهی و یادگیری نماید. بالا بودن سطح رفتارهای شهروندی در یک سازمان باعث می­شود تا سازمان به محیطی جذاب جهت کار و فعالیت تبدیل شود. توسعه اخلاق حرفه­ای، رفتار شهروندی سازمانی و سلامت روانی کارکنان، جنبه‌های مختلف مدیریت کیفیت جامع را تحت تأثیر قرار داده و به‌عنوان پشتیبانی قوی برای مدیریت کیفیت به‌کار می‌رود. در نهایت، توجه به متغیر های مورد مطالعه، به افزایش بهره‌وری و توسعه نظام آموزشی ­می‌انجامد.
    کلید واژگان
    اخلاق حرفه ای
    سلامت روانی
    رفتار شهروندی سازمانی
    آموزش و پرورش

    شماره نشریه
    28
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
    Rudehen Islamic Azad University

    شاپا
    2008-6458
    URI
    https://jearq.riau.ac.ir/article_700.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/279324

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب